TELUR AYAM KENA TIRU


Sian telur ayam...kena tiru tak pasal-pasal! mesti ayam 'bengang' je sebab hak cipta TERPELIHARA telur dia di tiru..agaknya lepas nie si ibu ayam perlu meletakkan cop HAK TERPELIHARA bagi setiap telur nya...

'kalau jadi'


macam-macam kes kan sekarang...nie telur lepas nie apa lagi ditiru ntah. Mau sikit hari ada manusia tiruan pula..

melawan kuasa Allah S.W.T lah tu..





kreatif gak depa kan? tapi kreatif tak bertempat kot...china punya kerja..

Cara-cara mengenal telur tiruan :

1. putih telur dan kuning telur terlerai secara automatik apabila dipecahkan
2. kulit telur lebih licin berbanding telur semulajadi
3. kulit nya agak kasar
4. apabila digoncang ianya berbunyi (bukan bunyi ayam berkokok ea) kerana kandungan air yang banyak.
5. bila diketuk ianya seakan-akan rapuh..(nipis)

so sebelum beli telur tu jeling-jeling, lihat-lihat, kaji-kaji dahulu ea..

kandungan telur tiruan ini juga lebih kepada bahan kimia macam kalsium karbonat untuk kulitnya, natrium alginat, alum, gelatin, asid benzoik, kalsium klorida, air dan pewarna makanan...tergeliat nak menyebutnya. 

kalau sehari je kita makan 3 biji telur...sebijik je dah ada pelbagai bahan kimia. ohhh!!! tak dapat dibayangkan...badan akan dipenuhi dengan bahan kimia.

Untuk pembacaan yang lebih serius sila ke Sumber inspirasi

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar