GAMBAR BAHTERA NABI NUH A.S


google

Setelah diperintah oleh Allah untuk membuat sebuah kapal, Nabi Nuh memperintahkan para sahabatnya untuk membantunya membina sebuah kapal di satu tempat yang jauh dari kota dan masyarakatnya
walaupun begitu dalam usaha Nabi Nuh membina kapal ini, ada segelintir masyarakat yang mengejek dan memperolok-olok kan hasil kerja Nabi Nuh ini. Mereka mengatakan : Wahai Nuh! sejak bila engkau jadi tukang kayu dan pembuat kapal? bukan kah engkau seorang rasul, dan kapal yang engkau buat ini
tempatnya yang jauh dari air adakah engkau menyuruh kerbau menarik kapal ini atau angin menolak kapal mu ini ke laut? berbagai bahan sindiran Nabi Nuh dapat, tetapi Nabi Nuh hanya senyum dan mengatakan tunggu sahaja kamu akan ketahuinya kelak.

Apabila kapal itu sudah siap, Nabi Nuh diberi wahyu dari Allah : Bersiap-siaplah engkau dengan kapalmu dan belayarlah engkau atas izinku, maka mencurah-curahlah hujan dari langit menimpa seluruh kota dan menyebabkan bah yang maha dasyat, dan tiada tempat untuk berlindung lagi 

Dengan iringan ''Bismillah majraha wa mursaha'' belayarlah kapal Nabi Nuh bersama golongan mukmin dan binatang-binatang dengan tenang menyelusuri arus, kelihatan dikiri dan kanan kapal itu golongan kafir sedang meronta-ronta menyelamatkan diri termasuklah anak kepada Nabi Nuh iaitu kan'aan.

Setelah bah itu menelan dan membinasakan kaum kafir, ianya surut semula, maka terdamparlah lah kapal Nabi Nuh ini diatas sebuah bukit "judie" dengan perintah Allah : 'Turunlah wahai Nuh serta sekalian makhlukku kedarat dengan selamat dilimpahi barakah dan inayah dari sisiku.' 
maka turunlah Nabi Nuh, golongan mukminin dan segala haiwan yang ada didalam kapal tersebut ke daratan


google

google

google

google

google

google

google

google


sesungguhnya sesuatu kejadian itu atas kekuasaan Allah s.w.t dan tiada siapa yang dapat memikirkannya serta mampu mengubahnya..

kapal ini telah ditemui di turkey diatas gunung yang sentiasa diselimuti salji..tersembunyi sebuah misteri yang berusia lebih 5000 tahun





2 comments:

Luna Dunchannes said...

hemmmmmmmmm..


saya pernah dgr lah kann,

kalau org nak naik ats bukit ni je mesti ditimpa kecelakaan,.
tapi tak tahullaaah.
mgkn yg berniat jht je kott

perkongsian yg mnrik..tehee

Aida Omar said...

ada juga aida pernah baca cerita tu..
para pengkaji yg mengkaji hal ini ditimpa kecelakaan..

oo.. thnkz..
aida pun sgt tertarik dgn cerita kapal nabi nuh ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar