April 6, 2011

KERAGUAN TENTANG 'HALAL'



bila search dalam internet tentang senarai barangan yang non-halal..banyak betul. Rasenya hampir-hampir separuh dari makanan harian kita diragui halal nya..saya baca dekat satu forum, barangan harian kita juga termasuk dalam senarai non-halal macam maggie,KFC,MCD dan sebagainya. Hampir-hampir nak percaya gak lah..aleh-aleh bahagian bawah ada satu comment kata benda tu sebenarnya hanya penyebaran maklumat palsu..


kalau nak ikutkan lah sepertimana dalam forum tu kata, maggie,KFC,MCD or lain-lain non-halal..macam mana pulak JAKIM boleh bagi kelulusan. Kadang-kadang sebelum kita terima apa-apa informasi kita kena lah kaji sedalam-dalamnya dulu jangan percaya bulat-bulat..

bila tersebar macam-macam maklumat, mula lah kita jadi was-was..sekarang nie logo halal pun boleh dipalsukan..tapi apa-apa pun pengguna kena bijak untuk memastikan produk tersebut betul-betul halal atau tidak..saya rasa lah kan lebih baik guna produk buatan negara sendiri berbanding negara luar...kita bukan tahu kan apa status bahannya, kalau ada logo halal pun mungkin logo tiruan..

khususnya bagi orang islam melayu malaysia..boleh pilih barangan yang ownernya memang melayu atau produk itu popular, bila produk itu popular sudah semestinya halal..siap buat iklan bagai kan. JAKIM pun mesti selalu pantau..

kadang-kadang ada produk yang nama melayu siap tulisan arab sekali..tapi bila tinjau ownernya..syarikat non-muslim. Kalau ada halal pun tetap meragukan, so tak payah beli..lain lah kalau produk tu popular..disini lah gunanya kebijaksanaan pengguna memilih.

so jadilah pengguna yang bijak ea korang-korang semua...jom lihat senarai syarikat serta produk yang mendapat sijil halal terbaru di bawah ini dan korang boleh lihat juga info-info tentang halal malaysia termasuk senarai hotel yang mendapat sijil halal malaysia : -


ini antara logo-logo halal bagi negara lain termasuk malaysia




No comments:

Small Cute Green Pointer

Get this tabber widget

Create By :


About Me