SALAH KAH HIDUP INI??

Percayalah hidup ini betul2 menyusahkan..rase macam kurang berbaloi je hidup di bumi nie, bertuah ke? ahhh...ramai yg kata hidup kat bumi nie sgt2 lah bertuah..langsung x masuk akal depa kate bertuah??

Kalau betul lah hidup nie bertuah, menyenangkan dan mengembirakan nape manusia ade je masalah...kadang2 masalah tu berat sebelah x adil, ade yang senang je 24jam...ade yg susah je 24jam...contoh org miskin x payah amek jauh2 negara kite cukup...die org diabaikan, di ejek..kalau ank2 depa masuk sekolah, pakai bju koyak2 kawan ejek, kawan2 buli, kawan2 gelak....kasut koyak kawan kate macam mulut buaya nganga tunggu makan..nk belajar pon susah ati. Yuran x bayar lagi...mak kate tunggu ayah dapat duit, ayah plak kate pokok getah xdpt toreh sbb hari ujan..

SALAH KAH HIDUP INI??

Ade yang sakit melarat nak bayar kos perubatan pon xde duit...nak kene beli ubat ini lah nak kene beli ubt itu lah, mane cukup kalau duit sebulan dapat Rm400 je itu pon hasil dari jual kerepek, nasi lemak dan kuih2. Kalau x paling rendah pon dapat lah Rm250 sebulan. Nak bagi mkn anak2 lagi...sekolah lagi. Biarlah je lah penyakit nie, ape leyh buat..kalau nk mati tu bile2 mase leyh mati...nk harapkan bantuan belum tentu dilayan.

SALAH KAH HIDUP INI??

Aku dilahirkan di dunia ini sebagai anak luar nikah dah tu dibuang pula...ade org kate aku nie org jumpe kat tepi tong sampah, nasib baik umur panjang...Semoga Allah S.W.T merahmati insan yg berhati mulia yg menyelamatkan aku..sedihnye tatkala aku melihat surat beranak ku bile ianya digunakan dalam hal2 yang amat penting, pada bahagian maklumat ibu bapa...TIDAK DIKETAHUI, cantik btol tulisan juru daftar ini. Sampai bile2 pon aku tetap anak luar nikah...bila ada salah dari ku perkataan itu juga sering disebut di hadapan ku. KAU ANAK LUAR NIKAH....

SALAH KAH HIDUP INI??

Berita kemalangan yang meragut anak kesayangan ku amat berbekas di hati ku...kereta yang dia naiki dirempuh oleh kereta lain..sayunye hati ini bila kepulangan nya yang dinanti bertukar tragedi. Mak masak lauk adik, adik mesti suke lauk ini, adik janji nk makan dgn mak...tapi adik pergi tinggalkan mak...mak rindu adik. Akibat terlalu rindukan adik, mak hilang ingatan...selalu menangis, ketawa, diam seribu bahasa. Mak x macam dulu lagi...Mak dah x boleh masak untuk anak2 mak yang lain. Mak anak2 mak yang lain juga rindukan adik..kami juga rindu kan mak. Mak!!!

SALAH KAH HIDUP INI??

Berita bangunan itu tersungkur ke bumi amat mengejutkan semua pihak...peristiwa itu menjadi tragedi yang paling buruk setakat ini...ianya mengorbankan berpuluh2 nyawa..Keluarga ku salah seorang dari mangsa itu, hancur luluh hatiku...xsempat ingin berjumpa dgn mereka..yang sudah bertahun2 ku x temui. Seksanya aku nk melupakan mereka...

SALAH KAH HIDUP INI??

Sebenarnya HIDUP ini tak pernah SALAH..yang salah kita, manusia. Manusia lah yang mencipta kesengsaraan hidup sendiri...Orang miskin kenapa tak dibantu?? malah di ejek? mana golongan berada, badan2 kebajikan...buta kah mereka?? Orang sakit melarat perlukan bantuan kewangan...mana manusia lain, xtolong kah? atau sekadar tolong tengok? tengok kesengsaraan orang sakit itu sehingga hujung nyawanya? itu kah yg manusia mahu? Sudah pandai buat tidak mahu tanggung...anak dilahirkan umpama pemberi rezeki, dibuang merata2..katanya nanti org tau malu, keluarga malu. xterfikirkah mereka hidup anak ini kelak?? lupakah mereka, mereka yang membuatkan anak ini lahir ke dunia?? kemalangan jiwa berlaku oleh sikap pemandu yang kurang prihatin..bawa kereta x ingt org sekeliling, nk tunjuk 'eksyen' atas jalanraya. Kau tahu siapa yg sengsara bila kau langgar org?? dan org itu mati...kau xterasakah kalau ia berlaku pada diri kau?? sedihnya hanya tuhan yang tahu...Kalau manusia x toreh sane toreh sini bukit 2 x kan gondol...xkan menyebabkan tanah runtuh, manusia asyik nk buat pembangunan..manusia dh lupe, khianat pada alam sekitar.

Manusia..manusia kerana manusia lah hidup manusia lain sengsara, merana, sedih, kecewa...tapi aku tetap bersyukur kerana dijadikan sebagai manusia...manusia adalah sebaik2 makhluk ciptaan Allah..dan aku juga bersyukur kerana dapat menilai yang mana buruk yang mana baik...tidak lah aku selalu menyalahkan hidup ini.

Allah memberi kite peluang untuk menikmati kehidupan ini..gunakan lah kesempatan ini untuk beramal ke padanya..InsyaAllah akan sentiasa dilindungi sama ada di dunia mahupun diakhirat...






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar