PERIHAL NENEK & CUCU-CUCUNYA

Baru tinggal 2 hari bersama sudah macam-macam kerjanya..Hari pertama tinggal dengan nenek, adiknya jatuh, rumah dah macam tongkang pecah...kusyen di buat khemah, kononnya tempat 'persembunyian' dari musuh..kata cucunya lah..bantal peluk di buat papan gelongsor..siuuuu!! dari atas turun kebawah. Bunyi gelak ketawa jangan cakap lah...nenek pun boleh jadi gelak sama.

Itu hari pertama, masuk hari ke dua...hish! hish! apa pun tak boleh nak kata..pagi-pagi sebelum saya berangkat ke kerja sempat lagi 'skodeng' apa si nenek buat dengan 2 orang cucu nya yang agak hyperaktif tu..celah tingkap nampak lah hero dan heroin tu dok main..tapi kelibat neneknye tak plak saya nampak..'skodeng' di perinci kan lagi, barulah nampak neneknya sedang baring di sofa sambil memerhatikan cucu-cucunya bermain.

Malas lah saya nak kacau...so saya ambil keputusan pergi kerja, nanti saya balik kerja masih boleh jumpa dengan mereka lagi..

Dipendekkan cerita, selepas saya balik dari kerja saya terus berjumpa mereka..sukanya mereka menyambut 'makusu' nya ini...saya beri lah mereka gula-gula seperti biasa. Agaknya sebab tu lah mereka hyperaktif kot..

Disini neneknya pun bersuara lah..katanya tekak nenek sakit sangat..rasa macam bengkak. saya rasa itu mungkin tonsel..penyakit keturunan! tapi nenek kata rasanya lain sangat..pelik!!
nenek makan apa?? nenek kata tadi cucu-cucunya beli roti..mamak roti tu bagi lah mereka gula-gula 'BANG BOOM' lebih kurang lah nama nya (pembalutnya tak sempat nak capture). Neneknya pun gatai lah nak merasa...

Benda nie bungkusannya ala-ala gula-gula..dengan design di luarnya..BOOM!! memang tertarik lah budak-budak nie.

Neneknya bukak lah dalam nya serbuk berwarna kelabu..halus!! nenek, nenek, nenek makan lah kata cucunya...nenek pun makan lah serbuk tu. Piauuu!!! apa rasa nya nie..rasa kelat, payau, pahit..kata nenek macam rasa sabun je. Nenek pun terus buang semua gula-gula yang cucu-cucunya beli tadi..

tak sampai beberapa minit..tekak nenek rasa sakit sangat...nenek pun tunggu lah saya balik nak 'manja-manja' lah tu..pas nenek cerita nenek terus amik gula-gula yang nenek dah buang tadi nak tunjuk kat saya lah kononnya..

Astaghfirullahalazim!!

Nenek nie bukan gula-gula ini BOOM!! mercun bola...
nenek makan mercun!! makan belerang nenek...

nenek dengan cool nya menjawab...OH! BELERANG KE? NASIB NENEK TAK MELETUP TADI...hahaha
nenek nie sengaja buat lawak or nak sejukkan hati nenek yang 'terkujat' tu..

cucunya punya hal tak pasal-pasal nenek makan belerang...

ini nenek

ini Aisyah

ini Aiman


*NENEK dalam cerita saya nie adalah MAK saya dan cucu-cucunya AISYAH & AIMAN adalah ANAK BUAH saya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar