March 4, 2011

KUN FA YAKUN...

Tadi niat di hati nak bawak abah kesayangan saya menjamu selera di satu kedai nie, area2 Danau Kota dengar2 ramai yang kata sedap steamboat kat situ..so berangkat lah kami ke kedai tersebut...tapi HAMPA lah orang terlalu ramai lah plak..potong stim tol...nk je saya halau semuanye. (ada hati nak buat mcm tu) agaknya tak ada rezeki lah tu..

Dengan hati yang berat lebih kurang 1 tan saya bawak abah pergi kedai makan biasa2 dekat dengan Greenwood...AIR BUAH GELAS BESAR punyee...kali nie mmg REZEKI kami berdua. Alhamdulillah...

Abah teringin sangat nak makan ikan merah masak masam manis...so kami order ikan merah masak masam manis dengan nasi kosong je...air kami pilih air barli suam...Piuuuwwww...sedap!!! walaupun makanannye very2 simple...



nie muke abah saya tengah sabar menunggu ikan merah masak masam manis....hari nie abah saya bersuara agak ROCK!! sebab terlalu meneran ketika azan SUBUH pagi tadi..sian abah ea. 


tengok2 sedap kan? nyum..nyum... Pastu kami bungkus satu chicken chop utk bawak balik plak..banyaknye makan...jangan salah paham chicken chop tu untuk anak buah saya Aisyah...dan saya tumpang DUA kaki...muahaha

tengah sedap-sedap dok jamu selera tu...TIBA-TIBA orang kat dapur kedai tu menjerit??? jerit ape ea??


jerit.....API!!! API!!! DAPUR TERBAKAR!!!!

gluppp!!! ini gurauan ke cobaan?? sume yang makan kat kedai tu TERcengang TERnganga TERpukau TERkejut TERpaku dan TER..TER..dan akhirnya

semua TERLARI....ade yang x tau pape pon tros lari...ade yang dok terkulat2 kat situ...yelah x paham..atau BLURR....

saya dan abah pon terus bangun tinggal kan makanan yang belum sempat habis tu...sayangnya!! dalam keadaan kecoh2 tu baru lah saya dan abah perasan rupa-rupanya kedai tu dah terbakar...api menjulang-julang naik....di bahagian dapur kedai tu. 

Suasana riuh seketika...kedai2 sebelah menyebelah sebuk tarik barang masing2..siap bawak troli jual nasi ayam tu...BERGOYANG2 ayam dalam tu..macam menari plak saya tengok...

Tak sampai 5minit lampu sekeliling deretan kedai tu tertutup...keadaan gelap gelita...orang ramai mula panik...tuan punya kedai tu pon xtau kt mane...sebenarnye xkenal pon..keadaan disitu hanya diterangi lampu jalan dan cahaya dari api. 

Datanglah kaum kerabat badan-badan penyelamat..POLIS, BOMBA, JPA ke lokasi..kami di suruh ke seberang jalan kerana katanya kemungkinan gas dalam kedai tu akan meletup bila2 masa sahaja..Huiii!!! cuak btol oooo....sampai ngeko je mane abah pegi..panas kat situ jangan cakap lah...

Pastu sempat USHA muke abah jap...tgk muke abah macam risau semacam je. Rupa-rupanya abah teringat kat CIK VIVA kesayangannye...Alamak...kereta abah!!! Waaaa.....hope x rentung macam kedai nie. 

Merempat lah kami dekat tepi jalan besar nie..ramai orang MENONTON tok sah cakap lah...nyemak situ lagi ada..POLIS pon susah nk kawal. Tapi satu je yang saya respek kat orang MALAYSIA nie. depa sanggup turun padang sama-sama tolong tau...ada yang tolong tarik GAS, BARANG2, ada yang siap tolong BOMBA simbah air gitu...1 MALAYSIA la katakan...nampak muka bangga saya nie??

Lepas tu pihak POLIS bagi 'LAMPU HIJAU' soh selamatkan kenderaan masing2..so kami pergi selamatkan CIK VIVA...Dalam kelam kabut tu sempat gak saya 'snap 2-3 keping picture semasa saya dan abah mengalihkan CIK VIVA...






itu sahaja yang dapat saya share kan..last2 minit baru teringat nk snap picture...kalau ada rezeki sok lalu depan kedai nie nak snap sisa-sisa API nie plak siang hari..mesti lebih jelas nanti.

Dalam perjalanan nak balik tu tetibe rasa sedih..yelah kedai tu dah berpuluh-puluh tahun dibina...rasanye sejak saya berumur lebih kurang 9 tahun lagi...kini hanya TINGGAL KENANGAN...sekejap je tak sampai 1 jam...HANGUS semuanya.

DAN 

tinggal lah ikan merah masak masam manis diatas meja saya tadi...agaknya ikan tu mesti dah RENTUNG!!! 
bersama NASI, AIR BARLI dan CHICKEN CHOP utk anak buah saya Aisyah...

Aisyah jangan mara ha..esok lusa maksu belanja Aisyah lagi...tapi kite tak boleh makan kat kedai tu lagi sebab dah GELAP semuanya...

Kun fa yakun....maka terjadilah dengan izinNYA..tanpa kita dapat mengagaknya..




No comments:

Small Cute Green Pointer

Get this tabber widget

Create By :


About Me