Tazkirah Jumaat : Sembahyang Sambil Melihat Al-Quran


Sembahyang sambil melihat Al-Quran biasa terjadi apabila seseorang tidak menghafal bacaan dalam sembahyangnya, maka dengan itu beliau meletakkan Al-Quran disebelah atau dihadapannya supaya mudah untuk beliau memandang dan membacanya. 



Jawapan :

Membaca Al-Quran dalam sembahyang adalah sunat, dibuat dapat pahala jika ditinggalkan tidak pula berdosa. Dalam hal ini jika seseorang membuka Al-Quran dan diletakkan ditepi mahupun didepan dengan niat hendak membacanya dalam waktu sembahyang nanti orang itu mendapat pahala atas usaha gigihnya itu tetapi lebih cantik dan cun lagi kalau kita sedaya upaya menghafal surah tersebut. Jika difikirkan secara logik bila mana kita membaca surah dengan melihat Al-Quran dikhuatiri khusyuk dalam sembahyang kita akan terganggu. Jadi lebih molek kalau kita hafal surah tersebut :) tapi kalau nak buat jugak dan tak khuatir khusyuk terganggu maka dibolehkan sebab ianya hanya sunat. 

Banyak lagi tentang Islam disini

p/s : Dalam islam tiada yang susah semuanya mudah jika benar-benar memahami dan mempelajarinya dengan seikhlas hati ^^

Kredit :
Buku Menjawab Masalah Anda
(koleksi buku dirumah :P)



32 comments:

deno said...

oh... ok.. baru tahu... thanks froggie:)

Nik Muhammad Jameel said...

thanks froggie...

afeb pilah said...

trimas info berguna ni!

Cik Zaitul said...

dulu zaman sekolah akk pernah juga bace doa qunut sambil tg buku..

tu dulu,,
mmg betul baik hafal baru khusyuk solatye kan..

-meeSUPERGIRL- said...

mee pernah buat .semata2 untuk memperbaiki setiap sebutan. bila lama2 dah terbiasa, semua tu kita akan jadi ingat ..

Fikri said...

Terima kasih atas perkongsian.. :D

seribupilihan said...

rhanks for sharing the info..:-)

Ain Dzaya said...

dah taw dah sikit2..mekasih..kongsi :)

Ain Dzaya said...

dah taw dah sikit2..mekasih..kongsi :)

Leeza dayasari [santai leeza] said...

perkongsian yang baik.

Amirah Raduan said...

teringat time-time kecil dulu.. siap bawa buku 'mari sembahyang' kat depan sejadah.. sbb time tu blm hafal doa qunut.. :) Alhamdulillah... :)

Azhafizah Md Nor said...

Thanks share info ni.lebih afdhal kalau kita hafal kan (:

burhan ismail said...
This comment has been removed by the author.
Ibnuismaini Ismail said...

Saya buat cenggini dlm semayang terawih. ^_^

amer akat said...

aslkum.. u have so nice blog ...bleh sy follow u? if can pls follow me back ya.. thx =_=
http://slapmestore.blogspot.com/

azstory said...

pernah ternampak imam baca al-quran masa solat terawikh.. mungkin surah tu panjang dan dia tak hafal.. sekarang baru tahu, sunat rupanya.. tp bimbang khusyuk terganggu..

Diari Si Froggie said...

@deno :) welcome deno..

Diari Si Froggie said...

@Nik Muhammad Jameel welcome Nik :)

Diari Si Froggie said...

@afeb pilah sama2 Afeb :)

Diari Si Froggie said...

@Cik Zaitul sama lah kita kak zaitul.. hehe. mula2 belajar solat pun tengok buku sambil solat. ^^ betul2 kalau hafal lagi bagus lah kan..

Diari Si Froggie said...

@-meeSUPERGIRL- Mula2 belajarkan gitu lah.. lama2 dah mahir tak tengok buku dah. hehe.. Alhamdulillah :)

Diari Si Froggie said...

@Fikri sama2 Fikri :)

Diari Si Froggie said...

@seribupilihan welcome seribu pilihan :)

Diari Si Froggie said...

@Ain Dzaya sama2 ain.. :)

Diari Si Froggie said...

@Leeza dayasari [santai leeza] terimas Leeza :)

Diari Si Froggie said...

@Amirah Raduan haha.. samalah kita amirah.. sebab tak hafal lagi masa tu kan? sambil solat sambil jeling2 buku. :) sekarang dah ok, Alhamdulillah..

Diari Si Froggie said...

@Azhafizah Md Nor sama2 Fizah.. betul2 lebih cantik lagi kalau kita hafal :)

Diari Si Froggie said...

@Ibnuismaini Ismail Ramai yang pernah buat ibnu.. aida pun, sebab tak ingat bacaannya.. :P tapi tak pe lama2 nanti tak payah tengok dah :)

Diari Si Froggie said...

@amer akat Wasalam.. thakz Amer.. aida terjah blog Amer nanti :) thankz ya sudi datang..

Diari Si Froggie said...

@azstory a'ah solat terawih memang selalu boleh nampak imam pegang Al-Quran.. sunat je amir so boleh lah pegang.. niat imam tu pun dan bagus.. :) tapi lebih bagus hafal lah kan.

Mar Haini Abdul Rahim said...

oh sunat ek ? baru tauu.. boleh lah buat pasni.. hehe kalo buat dpt pahala kn.. yela kdg nk baca surah yg lain tp xhafal. huhu thx aida :D

Diari Si Froggie said...

@Mar Haini Abdul Rahim a'ah sunat saja.. hehe.. buat dapat pahala tak buat tak jadi apa :) hehe.. betul2 aida pun sama jugak kadang2.. welcome sis..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar