Berlasungkawa Adik Ahmad Adam Syukri (4 Mac 2012 - 7 Februari 2013)


Al-Fatihah buat arwah adik Ahmad Adam Syukri dan Takziah buat seluruh keluarganya semoga mereka tabah dan sabar mengharungi dugaan dari Yang Maha Kuasa.


Lahir pada 4 Mac 2012 telah mengalami Brain Damage Severe HIE (Hypoxic Ishemic Encephalopaty) atau lebih dikenali sebagai kerosakan pada saraf otak. Lahir secara vacuum dalam keadaan flat dan kekurangan oksigen. Scam MRI menunjukkan otak adik Ahmad Adam Syukri mengalami kerosakan yang teruk. Hidup adik Ahmad Adam juga bergantung dengan mesin oksigen yang dibekalkan untuk terus hidup, dia juga terpaksa menggunakan mesin suction kerana adik Ahmad Adam tidak berupaya menelan air liur. Mata kanan adik Ahmad Adam mengalami injured begitu juga dengan telinga kanannya juga tidak dapat mendengar kerana kerosakan dalaman. Doktor pakar otak mengesahkan jika adik Ahmad Adam hidup, dia akan terlantar seumur hidup kerana penyakit ini amat tipis untuk sembuh. Doktor pakar otak juga mengklasifikasikan kerosakan otak adik Ahmad Adam ini sebagai kematian saraf otak. 


Kepada yang mengikuti perkembangan arwah adik Ahmad Adam Syukri ini di Facebook tentu tahu, sejak selasa lalu adik Ahmad Adam Syukri menunjukkan tahap kesihatan yang terlalu lemah, arwah mengalami demam panas, paru-paru dijangkiti kuman dan oksigen juga makin berkurang. 

Kisah ini pernah dipaparkan dalam MHI (Malaysia Hari Ini) pada 10 Oktober 2012, dan pada pagi tadi 8 Februari 2013 MHI sekali lagi memaparkan rentetan hidup arwah adik Ahmad Adam Syukri sehingga urusan mengkafankan jenazahnya selesai. 



"Allah tidak memberati (menguji) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya" 
(Al-Baqarah : 286)

"Dan sungguh kami benar-benar akan mengujimu dengan sedikit rasa takut, kelaparan, dan kekurangan harta serta hilangnya jiwa dan sedikitnya buah-buahan"
(Al-Baqarah : 155)

"Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran pasti akan ada kemudahan"
(Al-Insyirah : 6)

p/s : Setiap musibah dan dugaan yang diberikan Allah kepada umatnya akan dapat menghapuskan dosa. Kedua ibu bapa arwah adalah insan yang terpilih dan hebat untuk menghadapi dugaan dari Allah.. Mungkin satu hari nanti Allah akan kurniakan kepada kedua ibu bapa arwah ganjaran yang berlipat kali ganda atas kesabaran mereka. 

Al-Fatihah jugak buat pelakon veteren arwah Datok Yahya Sulong dan juga arwah Azli Paat pakar teknologi tempatan.

Kredit :
Images dan Info





46 comments:

lynn kamarul said...

alfatihah.. itu yg tbaik utk arwah adik adam

Emas Putih said...

Al fatihah

Acik Riotaro said...

Al-fatihah..

Amanda Suria said...

Al fatihah...

nicosikura said...

al fatihah. =( syurgalah tempat mu wahai adik adam

paripariputih said...

Al-Fatihah semoga dia mendapat tempat paling istimewa disana T__T

azizah :) said...

alfatihah.. semoga Allah mencucuri rahmat pada rohnya..

xila dot said...

alfatihah...sedihnya..menitis ayaq mata aida..eh mgkin sbb guna vacumm kot. sy xsuka btol dgn kaedh vacum nih sbb kalo salah caranya akan terkena kat otak bayi tp yelah nak buat cane ade kompilasi masa kelahiran kan..

Anonymous said...

Alfatihah...semoga rohnya ditempatkan bersama ahli syurga yg lain..menitis air mata setiap kali membaca atau mendengar cerita arwah..buat ibu bapanya, bersabarlah kerana setiap manusia itu akan diuji dgn pelbagai cara..

mie said...

Al-Fatihah...
Allah telah menentukan yang terbaik buatnya.syurga pasti baginya..buat keluarga arwah, reda dengan pmergiannya..sesungguhnya dari Dia kita datang kepadaNya jua kita kembali..

Kathy Rbain said...

AL FATIHAH...!!!!

NIA SI DRUMSTICK said...

Ya Allah..syurga untuk mu syg..

Ibnuismaini Ismail said...

Semoga keluarga arwah tabah menghadapi ujian ini.

Sesungguhnya anak-anak itu amanah daripada Allah. Allah tlh ambil semula amanah itu.

..mereka yg apabila ditimpakan musibah berkata: "Innaa Lillahi Wa Innaa Ilaihi Rojiuun."

shameel Iskandar said...

Innaa Lillahi Wa Innaa Ilaihi Rojiuun...

Al-Fatihah buat arwah adik Adam dan takziah buat keluarganya. Pilu dan sedih membaca kisahnya ini.

Harap keluarganya redha dan tabah dgn pemergiannya, sbb arwah adik Adam tidak hanya sedang menuju ke syurga tetapi turut memudahkan kedua org tuanya menuju ke syurga nanti sebagaimana yg dinyatakan di dalam hadis yang sahih.

nabila said...

nabila pun baru tau kelmarin. Tu pun dari facebook. Dari Allah kita datang,kepada Allah juga kita kembali.

Mohd Fauzli said...

Al-Fatihah

puteri kasih said...

takziah buat keluarga adik adam

Amanina said...

Innaa Lillahi Wa Innaa Ilaihi Rojiuun.
Al-Fatihah untuk arwah adik Adam.
Takziah.

Lady said...

al fatihah untuk adik :(

Qimie Mohamad said...

Al-Fatihah.. Sebak dada bila tatap balik semua gambar kat atas tuh..

Remy hazza said...

alfatihah utk adik adam.....

Shida Radzuan said...

salam takziah buat keluarga adam..

Shiqin Sunshine said...

owhh adik adam ni...kesian waktu tengok mak dia usung jenazah anak dia... ='( salam takziah buat keluarga adam..

Diari Si Froggie said...

@lynn kamarul betul tu kak.. aida pun rasa macam tu.. Dari arwah adik adam terlantar seumur hidup lebih baik arwah dijemput pulang oleh Yang Maha Esa.. Al-Fatihah.

Diari Si Froggie said...

@Emas Putih Amin..

Diari Si Froggie said...

@Acik Riotaro Amin..

Diari Si Froggie said...

@Amanda Suria Amin..

Diari Si Froggie said...

@nicosikura Amin.. sudah semestinya Nicosikura.. :)

Diari Si Froggie said...

@paripariputih Amin.. itu sudah semestinya PPP.. beruntung kedua ibu bapanya. :)

Diari Si Froggie said...

@azizah :) Amin.. Semoga arwah tenang disana :)

Diari Si Froggie said...

@xila dot Amin.. aida pun tengok MHI tadi lagi sedih.. kental sungguh hati ibu bapanya.. mungkin lah kot xila.. tak ada pengetahuan pulak bab tu.. tu lah takdir dan kehendak Allah kan tak ada siapa boleh menolak..

Diari Si Froggie said...

@Anonymous Amin.. memang sedih dan tabik pada ketabahan kedua ibu bapanya.. mungkin ini saja cara yang terbaik buat arwah adik adam.. Allah tahu apa yang terbaik buat umatnya.

Diari Si Froggie said...

@mie Amin.. Betul tu Mie, apa yang Allah berikan itu mesti ada hikmahnya.

Diari Si Froggie said...

@Kathy Rbain Amin..

Diari Si Froggie said...

@NIA SI DRUMSTICK Amin.. semestinya syurga buat arwah. :)

Diari Si Froggie said...

@Ibnuismaini Ismail :) betul tu ibnu.. keluarga arwah memang sangat2 tabah sejak kelahiran arwah adik adam lagi.. moga segala ketabahan mereka Allah balas dengan ganjaran yang terbaik :)

Diari Si Froggie said...

@shameel Iskandar Innalillah.. Amin.. setuju dengan shameel.. salah satu bonus buat ibu dan ayahnya disana kelak. SubhanaAllah..

Diari Si Froggie said...

@nabila aida pun tahu dari fb.. :) Betul tu kepadanya kita datang kepadanya jua kita kembali.. cuma beza waktu dan cara saja.

Diari Si Froggie said...

@Mohd Fauzli Amin..

Diari Si Froggie said...

@puteri kasih :) Semoga keluarga arwah tabah..

Diari Si Froggie said...

@Lady Amin..

Diari Si Froggie said...

@Qimie Mohamad Amin.. aida pun tak sampai hati nak letak gambar arwah masa arwah tak sihat sangat tu.. sedih.

Diari Si Froggie said...

@Remy hazza Amin..

Diari Si Froggie said...

@Shida Radzuan salam takziah juga moga keluarga arwah tabah..

Diari Si Froggie said...

@Shiqin Sunshine itu lah dari muka maknya.. beliau sangat tabah kan? salam takziah juga buat keluarga arwah..

Azhafizah Md Nor said...

Alfatihah untuk adik adam.aminn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar