Salam Nuzul Al-Quran 1433H

Dato' Lee Chong Wei dah selamat naik flight tadi kot, moga beliau selamat tiba di Malaysia. 
(eh sempat lagi  :P)


Sapa tahu maksud Nuzul Al-Quran? 


''Dan tiada seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada kami tinggalkan sesuatu pun didalam kitab Al-Quran ini, kemudian mereka semua akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan)''
(Al-An'am : 38)


Dalam sejarah kehidupan Nabi Muhammad SAW ayat Al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah SWT adalah melalui  perantaraan malaikat Jibrail iaitu surah Al-'Alaq

''Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku, bacalah dengan Tuhanmu yang Maha Pemurah yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, ia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya''
(Al-'Alaq : 15)

p/s : Bacalah walaupun satu ayat, walaupun untuk seketika ^^

17 comments:

azizah :) said...

Salam nuzul Quran aida..

seronok la cuti la tu..hehee

Nadia Elena said...

salam nuzul quran juga.. ^_^

piraaa said...

gua kenal sorg minah ni, lahir pepagi masa org tgh qiamulail, 17 ramadhan, nama beliau pun sedak. nur zafira, maksudnya cahaya kemenangan. mungkin sempena menang perang badar dulu. nama fesbuk beliau thelight of triumph, nama blog beliau piraa.

kbai. slamat mengejar pahala. :))

cik mun said...

bacala sementara hayat masih ade..

azri johan said...

bagus entri ni, thanks.. dapat ilmu mengenai nuzul quran..


Jemput join mini-contest sy k:
http://www.azri.my/2012/08/eyriqazz-vs-denaihati-u.html

HADIAH DAPAT DUIT RAYA TAU :D

Thanks :)

ayut said...

Salam Nuzul Quran,Aida..
*walaupun lmbat :p*
Dato LCW slmt dh smpi pg tadi :)

shida'R said...

salam nuzul quran dear aida :)

missha said...

salam nuzul Quran semalam :) hehe

Aida Omar said...

@azizah :) Salam Nuzul Al-Quran jijah ^^ haha.. tahu tak pe, cuti tapi duduk rumah memang tak la cutinya. hehe

Aida Omar said...

@Nadia Elena Salam Nuzul Al-Quran Nadia :)

Aida Omar said...

@piraaa nie kira angkat bakul sendiri ke hape? cemna tu? tapi ok jugak la kan sudi komen terharu aida ha.. :P haha

Aida Omar said...

@cik mun :) betul tu dear.. selagi berupaya nie..

Aida Omar said...

@azri johan welcome azri :) Ok nanti aida terjah sana.. tq azri :)

Aida Omar said...

@ayut Salam Nuzul Al-Quran Ayut.. ayut pi sambut dia tak ajak eh :P haha

Aida Omar said...

@shida'R Salam Nuzul Quran Shida sayam :)

Aida Omar said...

@missha Salam Nuzul Quran Missha :) hehe

-meeSUPERGIRL- said...

salam nuzul al quran :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar