February 19, 2011

MASJID SULTAN OMAR SAIFUDDIN

Hari ini kita belajar sejarah pula ea kawan-kawan...

Anda pernah dengar nama masjid ini?

Bagi sesapa yang pernah dgr, saya ucapkan SYABAS!! Bagi sesapa yg pernah pegi lagi la dgn berbesar hati nye saya ucapkan TAHNIAH!! dan sedikit memek muke jeles sbb saya sendiri pon xpernah pegi..pada yg xpernah pegi jgn isau kite geng ea.

First time saya tgk gambar masjid nie satu ayat je terkeluar scr spontan di hati saya...SUBHANAALLAH!! cantik sungguh masjid nie. Lagi cantik kalau manusia sentiasa memenuhi perkarangan masjid ini, xlah hanya dijadikan moment dan perhiasan dunia saje tanpa ade fungsi ape2..

Disini saya ada beberapa info mengenai masjid ini iaitu Masjid Sultan Ali Omar Saifuddin :

- Masjid ini terletak di Bandar Seri Begawan iaitu ibu negara Brunei
- Masjid ini telah diiktiraf sebagai masjid 'TERUNIK' di Asia Pacific
- Masjid ini telah dijadikan salah satu mercu tanda bagi Brunei
- Menjadi contoh senibina moden Islam
- Dinamakan sempena nama Sultan Brunei yang ke 28
- Siap dibina pada tahun 1958
- Ia menjadi simbol umat islam bagi Brunei
- Kubah utama diperbuat dari Emas
- Ketinggian menara adalah 44m dan mempunyai sistem lift didalamnya
- Dari puncak menaranya kita boleh nampak pemandangan seluruh ibukota Bandar Seri Begawan
- Marmar pada bahagian dalam masjid ini diimport khas dari luar negara

Kalau baca je xdapat nk bayangkan rupa masjid nie kan..so mcm base saya akan sertakan gambar yang saya ambil dari beberapa laman web.






Apamacam cantik kan masjid nie?? terpukau mata dibuatnye.. kalau xpuas lagi leyh la try tgk video die plak. 



Memang indah masjid nie, senibinanye yg melambangkan senibina Islam amat membanggakan. Siapa kata Islam mundur..lihat!!! indahkan??

No comments:

Small Cute Green Pointer

Get this tabber widget

Create By :


About Me