February 15, 2011

BAHAYA SHISHA ATAU HOOKAH

SHEHA?? SHASHA?? bukan2 2 nama org laaaa...yg nie SHISHA lah ape daaa...pernah dgr SHISHA?

Harus lah pernah kn..jadi lah kalau penah dgr tp x penah lihat. Tapi wajib kene lihat, tkot kang disalah erti plak btknye. Shisha nie bentuk mcm bola ke? ular ke? rokok ke? nnt imaging yg mcm2 diluar daerah plak.

Ha bg yg xpenah lihat rupe shisha nie saya kepilkan gambar shisha (saya kn mmg ske gmbr2 nie) so pas nie boleh la bangga sbb dh tau upe shisha nie. heeee..


Ok nie la rupe shisha atau hookah..Perkataan shisha nie asalnya dari negara Arab. Aktiviti ini juga sudah berleluasa ke negara kita Malaysia. Jangan xtau perempuan ada join skaki hisap bnde alah nie. Selalunye kedai mamak ada bekal kn shisha utk di hisap. 

nk cakap lebih saya pon kurang pasti ape rasa nye sbb LANGSUNG xpernah merasa. Yang saya tau dari kenkawan shisha nie byk perasa, ade strawberi, mentol la ape la...rase pisang xde? tembikai ke? mengikut pemikiran saya lah maybe perasa nie membuatkan ramai penghisap nye minat dan menjadi penghisap tegar. 

nie plak gambar barang2 yg digunekan dalam shisha


*sumber asal dari wikipedia-Hookah

Jangan sangka menghisap shisha ini juga mempunyai Hukum nya iaitu HARAM kerana bahan ini mempunyai kemudaratan terhadap sistem badan. 

Seperti Firman Allah :

Maksudnya: Mereka bertanya kepadamu (Muhamad), "Apakah yang dihalalkan bagi mereka"? Katakanlah, "Yang dihalalkan bagi kamu adalah yang baik-baik. (al-Maidah: 4)


Rokok juga termasuk dalam hukum ini kerana rokok juga bahan yang boleh memudaratkan kesihatan seseorg. Ha ape lagi segera lah berhenti dari merosakkan diri sendiri. 

*Topik tentang hukum boleh klik di http://muis.ismaweb.net/2010/04/hukum-hisap-shisha/ untuk lebih terperinci.

Tadi je di berita TV3 ada menyebutkan tentang keburukan menghisap shisha yg dianggarkan kesannye 400kaliganda dari rokok. 

Sedikit info berkenaan kesan shisha :
  • Mempercepatkan pembiakan sel kanser
  • Menyebabkan kanser paru-paru
  • Menyebabkan kandungan tidak cukup berat atau tidak matang
  • Menyebabkan penyakit H1N1 melalui pertukaran air liur
  • Menyebabkan Batuk kering
Dipendekkan cerita mmg semua kesannye amat BERBAHAYA lah. 

If sesape yang rase sayang gile kat org tersayang 2 jauh2 kan lah mereka dgn bnde nie, coz ianya ternyata MEMENDEKKAN umur seseorg itu. Kite nk panjang umo depa nk memendekkan umo. Baguih benar la..

Konon nye la hisap shisha LEBIH selamat dari merokok...padahal lebih teruk dari merokok. Ahhhh!! xkire sebolehnye SHISHA ke ROKOK ke HENTIKAN je la. 

Try click Berita Harian Online | Hisap shisha lebih bahaya daripada rokok untuk membaca berita tentang shisha nie.

* Terima kasih tidak terhingga kepada :

  • WIKIPEDIA 
  • MUIS.ISMAWEB
  • BERITA HARIAN ONLINE
kerana menjadi tempat saya mencari maklumat

No comments:

Small Cute Green Pointer

Get this tabber widget

Create By :


About Me