February 16, 2011

SI PENGUTIP SAMPAH

Di petang yg cerah lagi panas ini..nk share sedikit pengalaman tentang satu pekerjaan yang mulia dan HALAL tetapi sering dianggap hina dikalangan masyarakat. Tapi bagi saya x la sehina org yg melakukan kerja HARAM.

Pengalaman ini saya 'pungut' ketika saya menjadi kerani di sebuah syarikat swasta yang menjalankan projek kutipan sampah, kirenye syarikat nie menjadi sub-kont pada Alam Flora Sdn Bhd la..Dari situ baru saya sedar kerja SI PENGUTIP SAMPAH...

Bak kata org lama 'kau xbelajar tinggi2 apa nk jadi ha?? kau nk keje KUTIP SAMPAH ke??' sian SI PENGUTIP SAMPAH x pasal2 disebutnye, tapi xpe sekurang2nye POPULAR g2 tau. Tapi ayat 2 x rase mcm seolah2 martabat SI PENGUTIP SAMPAH nie HINA btol.

Dulu saya juga memandang rendah pada mereka, tapi sekarang dh tgk dgn mata kepala sendiri secara automatik nye perasaan insaf muncul, dgn i2 juga saya telah mengubah semua persepsi saya terhadap mereka.

Saya tau ramai yang tidak tahu tentang kerja-kerja kutipan sampah, so disini saya ingin berkongsi sedikit info dari pengetahuan saya..

Kerja-kerja kutipan sampah ini bukan sepenuhnya dilakukan Alam Flora Sdn Bhd tetapi mereka memberikan separuh tugas mereka kepada anak-anak syarikat yang dilantik untuk melakukan operasi kutipan sampah nie mengikut kawasan  yg ditetapkan.

*contoh jadual tugasan yang telah ditetapkan sendiri oleh syarikat dan mendapat persetujuan dari Alam Flora Sdn Bhd :




ini jadual yg telah direka dan tetapkan serta mendapat kelulusan. So pas dh dpt jadual nie lori sampah 'HARUS' mengikut kawasan dan masa yg telah diberikan dgn 'TEPAT', jika berlaku sedikit kelewatan sengaja atau x sengaja perjalanan jadual nie boleh terganggu. Dengan 'RASMI'nya panggilan di syarikat mencapai tahap busy apabila ramai penduduk 'memberi ayat cinta' kepada kami. Mmg jenuh melayan...

perbualan dengan PENGADU

Kami : Hello! Selamat Petang (kalau dh petang la) syarikat ............... disini bercakap. Ada sebarang pertanyaan atau bantuan?
Penduduk : Hello!! ha nk 'ngadu' nie...asal sampah berlonggok?? kelibat lori pon xnmpk? tido ka??
Kami : Maaf boleh saya tahu siapa yang bercakap di sana??
Encik Samy : Sini Samy (bukan nama sebenar) bercakap...apa cite nie sampah? (sampah die panggil aku cittt)
Kami : Ok En.Samy boleh saya tahu kawasan mana?
Encik Samy : Kawasan perumahan dot..dot..dot..
Kami : Ok terima kasih encik diatas aduan ini, kami akan mengambil tindakan segera. 
Encik Samy : Ok..ok..sama2. itu sampah sudah busuk bla..bla..bla...(Sempat lagi membebel)
*Paham2 lah apa kami cakap supaya Encik Samy berhenti bercakap.

tot..tot..tot

Perbualan dengan SI PENGUTIP SAMPAH

Kami : Hello!! Samir (bukan nama sebenar) ada dimana?
Samir : Ada di bla..bla..bla...
Kamii : Ok saya ada terima aduan tentang satu tmpt nie blom dikutip so nnt Samir kutip skali. Terima Kasih Samir, Selamat Bekerja.

Mcm 2 la keje kami seharian kalau ada aduan la, kalau xde 'aman' la sekejap. 



Tgk gambar diatas nmpk mereka bekerja? xnmpk 2 xtau la nk kata ape..melainkan Sibuta. Kalau korg nmpk lori yg besar mcm 2 nama die 'Kompektor' so lori nie akan amek sampah xkire btk, jenama, bau, warna mahupon saiz...kecuali sampah kebun..ape itu sampah kebun?? sampah kebun its sampah daun, ranting, kayu, batu-bat, etc.. kalau tgk sampah kebun depan rumah korg x dikutip 2 jgn call syarikat yg menggunakan lori ini ea. 

Sampah kebun dikutip oleh lori yg bernama 'RORO' tadi 2 nama die 'KOMPEKTOR'..yang nie gmbr si 'RORO' 


diambil dari foto Media.my

yang nie roro..gambar lorinye xde la plak. Ala cuba bayangkan tong biru nie atau roro nie ade dibelakang lori yg saiz nye macam lori air batu or lori angkut ayam kt pasar 2..Ha dh bygkn? g2 la lori RORO...Saiznye lebih kecil dari KOMPEKTOR.

Selalunye bila sampah mereka full mereka perlu ke Pusat Dumping untuk timbang berat sampah..dan memunggah sampah tersebut utk diproses atau dilupuskan dan balik semula ke lokasi jika sampah blom abeh dikutip..

*Nie resit Dumping 



Kalau korg nk tahu gaji SI PENGUTIP SAMPAH nie beh kurg RM 1,200.00 sebulan. Rasenye lebih tinggi dari segelintir kita yg duduk di pejabat. Bagi si pemandu lori plak RM 1,500.00 sebulan. Jangan pandang rendah pada mereka tau...

Sebenarnye banyak lagi bnde menarik tentang mereka nie...nanti cite panjang2 bosan plak kan. 

Pesanan kepada yang bakal buat aduan tentan mis collection :

- Diharap korg bersabar sbb lori akan lalu di kawasan rumah korg 2 cume maybe terlewat sikit je. Kadang2    
   Pekerja nie g makan ke, minum ke, solat ke, toilet ke kn.  Sian depa tau..

*Terima kasih kepada :
  • Media.my 
Terima Kasih kepada SI PENGUTIP SAMPAH jasa mu TETAP KU KENANG. 

No comments:

Small Cute Green Pointer

Get this tabber widget

Create By :


About Me