ADA APA DENGAN BUKU?


Assalammualaikum & Selamat Sejahtera


Hidup ini umpama buku, kulit dihadapan adalah waktu kita dilahirkan dan kulit belakang adalah waktu kematian kita. Setiap helaiannya mewakili hari-hari yang kita telah lakukan. 


Ada buku yang tebal ada juga buku yang nipis, Ada buku yang menarik untuk dibaca dan ada juga buku yang langsung tidak menarik untuk dibaca. Sekali ditulis tidak boleh diubah semula. 

  
Yang hebatnya, seburuk mana pun halaman sebelumnya, pasti akan diganti dengan halaman yang baru putih, bersih dan tiada langsung cacat cela. Tuhan akan selalu menyediakan hari yang indah dan baru buat kita supaya kita berkesempatan untuk melakukan yang terbaik dalam kehidupan kita.

bersyukurlah dengan hari yang baru itu

Buku ini adalah anugerah Allah pada kita, isilah setiap halamannya dengan perkara yang mendapat keredhaanNya sebelum tibanya helaian terakhir pada buku kita tamat. 


"Allah berikan kita perjalanan hidup yang sangat indah, tetapi kita sendiri yang mengubah keindahan itu kepada kesukaran. Dugaan dari Allah adalah dugaan yang mampu dengan keupayaan hambanya, maka jika dugaan yang menimpa itu diluar keupayaan kita ianya bukan dugaan dari Allah tetapi dari kita sesama manusia"

p/s : kalau takut dilambung ombak jangan berumah ditepinya




30 comments:

LaLa mhdnor said...

sekali tulis, bleh je nak ubah semula, guna la liquidpaper :P
hehehe, gurau je :D

Azhafizah[フィザ] said...

maksud tersirat penuh makna.^__^

FiqaComey said...

fiqa setuju!! kata2 yg indah,, sedap je nak di bace.. :-)

Fixx said...

wah.. terharu afiq baca

caliph shuriken said...

syukur krn sekurang2nya setiap kita diberi pluang memiliki sebuah buku ^^

shida'R said...

hehe wahh..kata2 aida penuh makna hehee :)

Kazen said...

betul2 bermakna....entri nie...syadis membace nie

Recently Posted | Quote of The Day #1 | Short Time

qamarguyz said...

salam ziarah..
perkongsian penuh makna, penuh idea!
moga buku kita laku jualannya kelak..
dibeli dengan sesuatu yg mahal & berharga

AYIE ABAS said...

di mana2 saja kita boleh mengingati mati..kn aida...? termasuk laa dgn melihat pd buku.

misyamissyou said...

when writing your life story, just make sure that you dont let anyone else hold the pen :)

Lea Isnawi said...

buku hidup sy dh tebal 1000 pages ni

littledolphin said...

mesej yang penuh pengertian!

isilah buku masing-masing dengan perkara yang baik..insyaallah.

My SweetPea said...

wow....ayat tersurat eh...ke tersirat?adui....failed BM tol kite nieh..huhu

syahirooAhmad said...

rata2 semua setuju dgn apa yang anda maksudkan.. begitu juga dengan saye... :D

Paris Lipton said...

dlm buku ada jambatan....ilmu~;p

CekbOlat-bOlat said...

^___^
suka entry nih =)

betul tuh.. isilah halaman itu utk dbawa ke akhirat

Saddila said...

woooo. tuhan akan selalu menyediakan hari yang indah supaya kita berkesempatan utk melakukan yang terbaik. suka ayat ni :))

♪ cik katak ♪ said...

maksud sungguh mendalam tuh.. :)
yes setiap halaman tu bawak makna yang besar dalam hidup :)

aswadz said...

kalo nak padam tulisan dlm buku, laen kali tulis guna pensel. tp not applicable dlm kehidupan ye.

Miss. Tina said...

renung-renungkan bersama maksud sebuah buku itu...

zareliqa afiqa said...

Lagi tebal buku tu..lagi kita suka!^^

♥ NuR 'aQiLaH ♥ said...

suka baca mukabuku je. kehkeh

Cik Nurul said...

eherrmmm makna yg sgt mendalam ye ye..

missSenget said...

buku..

buku amalan..

mahu cantik pd pndangan manusia ataupun canti pada pandangan Tuhan..?

waaaa..
tgh rs putus asa..tak tau esok apa jadi kt muka surat baru tu..

emy zulaiha said...

menarik lah hidup ibarat buku..selame nie tak pernah terfikir..Semoga sentiasa ade helaian berikutnye sebelum sampai ke kulit belakang agar kita dapat membersihkan kekotoran di helaian sebelom.kan?? :)

Original CikTeddy said...

dgn buku adenya cinta..muahaha

Phat said...

betul jgn berumah di tepi pantai nak2 pantai sepat kat kuantan ni

josrevalution said...

x suka buku tebal2..suka yg sedng2 je.baru senang dijaga..huhuhu..

Ary_Putra said...

AMAZING.. Buku pantas nak baca.

MOTIVASI & INSPIRASI 100%
PAKET PERAWATAN KECANTIKAN ONLINE
Mengapa Tuhan Memberi Kita Masalah?
Bagus buat renungan (Baca saja klo ingin tahu)
Nih cewek atau cowok wajib baca gan !!
Perjalanan Hidup Manusia
Merencanakan Ekonomi cara Robert T. Kiyosaki
Kalo mau kaya, jangan pintar pintar
Tips sukses Bob Sadino- WARNING= SANGAT PROVOKATIF

TERIMA KASIH

mselim3 said...

Maksud mendalam,,,yang membawa seribu pengertian...ok..bagus2....i likes

Wassalam.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar