Usul Malaysia Di Parlimen : Malaysia Kecam Serangan Israel Ke Atas Gaza

Berikut ketetapan-ketetapan usul mengecam serangan Israel ke atas wilayah Gaza yang telah dibincangkan di Parlimen pagi tadi :

1. Mengecam sekeras-kerasnya serangan ketenteraan Israel ke atas Wilayah Palestin di Gaza yang melibatkan wanita, kanak-kanak, orang tua, kehilangan harta benda serta kemusnahan infrastruktur. Mengesa pengunduran menyeluruh Israel dari Wilayah Palestin  di Gaza dan Tebing Barat

2. Menggesa Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) membuat ketetapan supaya Israel menghentikan serangan dengan gencatan senjata dan memutuskan untuk menempatkan pasukan pengaman PBB bagi memantau proses gencatan senjata.

3. Menggesa Perhimpunan Agung PBB supaya mengadakan sesi tergempar khas (Uniting For Peace) sekiranya Majlis Keselamatan PBB gagal menjalankan tanggungjawab.


4. Menggesa pihak-pihak yang terlibat menyambung semula usaha proses damai dan mematuhi pelbagai resolusi yang ditetapkan oleh PBB berhubung isu Palestin dan konflik Arab-Israel.

5. Memutuskan Malaysia bekerjasama dengan negara anggota-anggota Pertubuhan Kerjasama Islam, Pergerakan Negara-negara Berkecuali, Liga Arab dan negara-negara sependapat untuk mengambil tindakan yang lebih konkrit bagi mendukung undang-undang antarabangsa dan Piagam PBB dalam menanggani isu Gaza ini.

6. Menzahirkan sokongan padu rakyat Malaysia kepada perjuangan rakyat Palestin ke arah mewujudkan negara Palestin yang merdeka dan berdaulat.


7. Menyeru rakyat Palestin agar bersatu padu bagi mempertahankan hak mutlak.

8. Merayu kepada masyarakat antarabangsa supaya menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada penduduk Palestin serta merta.

9. Menggesa Majlis Keselamatan PBB menyiasat dan mengambil tindakan bagi pendakwaan jenayah perang Israel yang disyaki terlibat dengan kekejaman dan keganasan ke atas rakyat Palestin.

10. Mengambil keputusan untuk menyampaikan resolusi ini kepada semua Dewan Perundangan dan Parlimen yang berkenaan khasnya kepada Kongres Amerika Syarikat, Parlimen Britain dan Parlimen Kesatuan Eropah, Setiausaha Agung PBB dan Presiden Majlis Keselamatan PBB.


pssst dengar-dengar Malaysia pun sedia hantar misi bantuan ke Gaza, Alhamdulillah..

Kredit sepenuhnya :

P/S : Semoga Allah permudahkan segala urusan bagi menyelamatkan 
Wilayah Palestin di Gaza




38 comments:

Aina Mansor said...

alhamdulillah :) semoga Gaza cepat-cepat bebas daripada Israel, aminnnnnnn.

azizah :) said...

moga Palestin bebas dari ancaman zionis.. Amin Amin.. Pray for Gaza!

Nadia Elena said...

jom sumbang apa yang termampu untuk saudara-saudara kita di sana.. =)

CekbOlat-bOlat said...

laknat Israell .

Noraqilah Johari said...

|::: Saya dengan rendah hati, merayu kepada awak, awak dan awak semua supaya sama-sama bersatu bagi membantu saudara-saudara kita di Gaza. Minta maaf jika saya mencuri sedikit masa awak, saya cuma minta awak luangkan masa 1 minit je untuk sama-sama kita berdoa :) :::|

http://noraqilahjohari.blogspot.com/2012/11/keep-pray-for-gaza.html

Eiqa Almond said...

alhamdulillah, mudah mudahan sampai ke sana. Pray for Gaza.

leakedknowledge said...

hanya mampu kemukan usul yg mnentukan terletak di tangan PBB. PBB ni puppet dunia. DUnia tu milik zionis. puppet xdak kuasa nk mlawan..yg harus melawan bangkit join tangan dunia2 islam2 yg besar bergabung..bru boleh setel kemelut ni

Nurul Farhana said...

Semoge kekejaman zionis akan dilenyapkan

sy da follow awakbalik :)

NIA SI DRUMSTICK said...

kenape la perlu nak perang2..bunuh camni kan..penat tol dengar cerita perang ni dr zmn kecik2 dulu xhbs2..
semoga bnda ni leh settle cpt2..

~didiey~ said...

kita doa utk sauda Islam kita di sana..doa adalah senjata mukmin :)

boni kacak said...

setuju sepenuhnya dengan komen daripada leakedknowledge

Azhafizah Md Nor said...

alhamdulillah..moga dipermudahkan urusan dalam membantu saudara kita di sana.

shidaR said...

moga semuanya berakhir dengan kebaikan..pray for gaza!

potia casadelarossa said...

tak mampu nak kata apa2... kekejaman macam tak ada sape yg kisah lagi... dunia cuma mamu mengecam jek... apa ikhtiar yg dunia buat? mana PBB? dah mati ke?... Islam makin di tindas yahudi...

Ayie Abas said...

salam aida,

negara kita memang dah lama support rakyat palestin...sejak sekian lama tak pernah ketinggalan apatah lagi putus asa...

rakyat malaysia melalui badan2 bantuan kemanusian juga byk membantu...

semoga usaha ini akan mencapai titik kejayaan pd suatu hari nanti..insya Allah...

Mk Syahir said...

Alhamdulillah Israel dah isytihar genjatan senjata..tapi kita kena teruskan berdoa supaya Israel Laknatullah terus musnah, hancur dan lenyap dari muka bumi!

Khairul Zamri said...

Jom join Give away dot my. 10 domain bakal diberikan. Easy n simple

http://www.khairul-zamri.com/2012/11/give-away-dot-my.html

Asmar Arafad said...

done follow here

Aida Omar said...

@Aina Mansor Amin.. moga makbul doanya :) itu yang kita nak..

Aida Omar said...

@azizah :) Amin.. pray fo gaza :)

Aida Omar said...

@Nadia Elena mari sama2 kita ringankan beban mereka :)

Aida Omar said...

@CekbOlat-bOlat sangat2 laknat.. erk! memang depa sejak azali lagi dilaknat Allah. huhu

Aida Omar said...

@Noraqilah Johari Alhamdulillah baru terjah ke sana tadi.. doa itu senjata orang mukmin :) entry yang sangat2 bagus aqilah.

Aida Omar said...

@Eiqa Almond In Shaa Allah.. pray to gaza juga :)

Aida Omar said...

@leakedknowledge yeah! betul2.. tapi ok lah kiranya Malaysia ada jugak bersatu tentang hal nie.. sampai berjaya memujuk pihak2 lain buat gencatan :) Alhamdulillah..

Aida Omar said...

@Nurul Farhana amin.. moga2.. thankz dear :)

Aida Omar said...

@NIA SI DRUMSTICK biasalah nia dah nama yahudi itu jela dia fikir dapat hapuskan Islam.. :)

Aida Omar said...

@~didiey~ betul dear.. senjata paling hebat :)

Aida Omar said...

@boni kacak angkat sepanduk.. hehe. :)

Aida Omar said...

@Azhafizah Md Nor Amin.. moga2 kan fiza :)

Aida Omar said...

@shidaR amin.. In Shaa Allah.. pray for gaza juga :)

Aida Omar said...

@potia casadelarossa kan potia? PBB nama je untuk keamanan tapi hampeh.. pilih kasih.

Nurul Husna Mohd Hassan said...

kalau kita tak mampu tolong dari segi tenaga & wang ringgit, kita tolong doa untuk diorang semua :)

Aida Omar said...

@Ayie Abas wasalam ayie.. betul2 dari dulu lagi kan ayie.. tak kira lah pemimpin ke rakyat ke malaysia ramai yang bantu palestin.. itu yg kita nak.. Alhamdulillah. :)

Aida Omar said...

@Mk Syahir Alhamdulillah.. betul tu syahir kita kena sentiasa doakan mereka supaya puak yahudi tak berjaya merampas palestin

Aida Omar said...

@Khairul Zamri ok join.. haha :)

Aida Omar said...

@Asmar Arafad thankz asmar :)

Shiyda Aqma said...

pray for gaza . selalu mendoakan keamanan mereka di sana :')

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar