Tazkirah Jumaat : Adab menegur Dalam Islam


Teguran itu penting, tanpa teguran kita tidak akan sedar yang kita sudah melakukan satu kesalahan atau kesilapan.  Beruntunglah jika kita ditegur, itu bermaksud Allah sangat menyayangi kita dan Allah tidak mahu melihat kita leka dengan kesalahan atau kesilapan yang berulang.

Dalam Islam kita telah diajar untuk beradab dalam memberi teguran, niat dah betul mahu menegur tetapi cara menegur itu yang kurang tepat. Mai sini Aida nak kongsi adab-adab memberi teguran yang aida baca dalam buku dirumah, ada yang aida edit sikit bagi lebih faham.


Bijak : Bawa kawan tersebut ke kedai tudung menemani anda, padahal niat anda nak tegur beliau.
Pujian : Beliau manis bertudung, tudung itu kena dengan wajah beliau dan Allah sayang lebih orang bertudung.


Sindiran : Kamu suruh beliau lihat kamu berwuduk dan tegur kamu, padahal kamu betul. Dengan cara itu beliau akan tahu yang beliau berwuduk cincai dari kamu. 


Helah : Padahal kamu sendiri yang tak tahan dengan bau ketiak beliau, disebabkan nak menjaga hati beliau kamu pura-pura katakan ada orang beritahu kamu dan kamu sakit hati kalau ada orang mengata beliau.

Sambungan : Click Entry Penuh Click Sini


Rasulullah s.a.w berpesan jika ingin menegur seseorang perlu dilihat dengan tiga perkara :


kerana biasanya manusia tidak suka kepada teguran kerana dalam diri manusia ada sifat ego. Oleh itu kita kena pandai mengawal ego seseorang supaya segala teguran yang kita beri boleh diterima terus tanpa mengecilkan hati yang ditegur.


Dikisahkan dahulu, seorang peminum arak telah menegur sesuatu kepada Saidin Umar r.a. Saidina Umar r.a dengan berlapang dada menerima teguran tersebut. Orang yang melihat situasi itu merasa terkejut dan pelik. Lalu beliau bertanya kepada Saidina Umar r.a : "Wahai Amirul Mukminin, kenapa kamu menerima teguran dia, sedangkan dia seorang peminum arak?" Saidina Umar r.a menjawab : "Ya, dia berdosa kerana meminum arak, tetapi tegurannya padaku adalah benar."

P/s : Moga sedikit sebanyak dapat membantu menjadi insan yang cemerlang dunia dan akhirat :)

Kredit :
1. Buku cara Rasulullah s.a.w menegur kesilapan
Ustaz Johari Yaman



45 comments:

Aku Penghibur said...

betul tu ini cara yang paling tepat..terima kasih nice entry :)

Cik Bluewendy Wendy said...

nice tips dear.. :)

smoga kwn2 tak terasa hati bila ditegur.. dan kita dapat melakukan amar makruf nahi mungkar.. :)

HeNRieTTa JoSe said...

Yeap....btul tu....nk menegur pown ada crnya.....jgn smpai ada yg berkecil ht....

Kathy Rbain said...

info yang baik..aida...

ct cheery said...

betul,nak tegur kwn kena ada cara,make sure kwn kita tu xkecik hati kan?

my notes said...

assalamualaikum ... thanks beri panduan ... selalunya kita dengar org guna cara kasar jer ... sesedap mulut nak bercakap ...

Si Matatajam said...

Gunakan taktik teguran yg baik baru efektif kan!

Nama Saya Fatin. said...

Kan manis kalau gaya tegur nya betulll...orang pun suka(:.... <3

puteri kasih said...

kalau teguran tu kena caranya...memang orang tak akan terasa hati sangat kan

Sop said...

jika cara tegur yg tepat mmg org akan ikut
biasa kita selalu salah menegur kan :)

kimi jamai said...

Nice entry.. tegurlah dengan berhikmah.. :)

kimi jamai said...

Nice entry.. tegurlah dengan berhikmah.. :)

Remy hazza said...

betul tu....tegur dgn berhemah......mengajar dgn tertib......

MawardiYunus said...

tetiba rasa sentap huhuhu.. banyak kena blajar lagi ni hehehe tq aida

azizah :) said...

haa setuju tu.. ni baru betul2 adat menegur :)

Azhafizah Md Nor said...

begitulah cara teguran yang sepatutnya..tak menyakiti hati dan berkesan :)

PILOT LOVER said...

thanks for sharing... a lots of ilmu dapat..alhamdullillah :)

azstory311 said...

teguran dan nasihat untuk mengelak seseorang menjadi sombong..^__^

Arol Mubin said...

Menegur secara beradab rasanya lebih berkesan. Nak cuba amalkan 3 adab nie. Sebab selama nie kadang2 rasa takut nak menegur, takut kawan kecil hati.

Lagi satu, menegur jangan sampai mengaibkan kawan. :)

Hatimi Tahirruddin said...

betul tu aida...kalau ye pon nak tegur biarlah dgn bijaksana...jgn la nak merendah2kan org lain...

caliph shuriken said...

nice sharing ^^

klau tegur cara baik, org mudah terima...

kopi pasta said...

yup betul tu. tp skrg ni ramai yg ske gune pendekatan sarcastik yg kadang2 buat org sakit hati...

Diari Si Froggie said...

@Aku Penghibur sama2 Acik :) teguran untuk diri sendiri jugak nie. hehe

Diari Si Froggie said...

@Cik Bluewendy Wendy terimas bluewendy.. betul tu kalau kawan tak terasa hati dia mesti dapat terima nasihat kita :)

Diari Si Froggie said...

@HeNRieTTa JoSe betul tu sis.. kalau dah kecil hati nanti silap2 datangnya dendam. :)

Diari Si Froggie said...

@Kathy Rbain terima kasih sis khaty :)

Diari Si Froggie said...

@ct cheery a'ah Ct ikut pada buku nie katalah.. kita tak boleh kecikkan hati org yang kita tegur..

Diari Si Froggie said...

@my notes wasalam.. sama2 sis. kebanyakkan manusia zaman sekarang menegur dah macam menghukum. Sebab tu kena tegur baik2 berbudi bahasa baru tersentuh hati org tu. hehe. :)

Diari Si Froggie said...

@Si Matatajam betul tu sis baru lah teguran tu jalan. hehe :)

Diari Si Froggie said...

@Nama Saya Fatin. setuju dengan fatin.. org pun suka :)

Diari Si Froggie said...

@puteri kasih a'ah puteri.. org tu akan lebih menerima nasihat dan teguran kita. :)

Diari Si Froggie said...

@Sop betul tu abg sop.. kalau kita kasar org tu pun akan kasar jugak.

Diari Si Froggie said...

@kimi jamai tq Kimi :) betul tu..

Diari Si Froggie said...

@Remy hazza yup setuju dengan remy.. baru lah teguran kita tu sampai padanya. hehe.

Diari Si Froggie said...

@MawardiYunus sentap? haha.. gua pun banyak jugak kena belajar.. selalu guna emosi ketika tegur orang. tak pe sama2 berubah ke arah lebih baik :)

Diari Si Froggie said...

@azizah :) kan jijah? tak ada pun maki2 caci2 kutuk2.. baru lah orang dapat menerima. :)

Diari Si Froggie said...

@Azhafizah Md Nor betul2 akak sokong apa Fiza cakapkan nie.. kenyataannya gitu lah :)

Diari Si Froggie said...

@PILOT LOVER welcome pilot.. tak pe sama2 kita timba ilmu.. moga berguna diakhirat nanti :) InsyaAllah.. Alhamdulillah.

Diari Si Froggie said...

@azstory311 yup betul tu amer tak dinafikan tapi tegurlah secara berhemah :)

Diari Si Froggie said...

@Arol Mubin sangat berkesan arol.. cuba lah :) InsyaAllah kawan tu tidak akan berkecil hati selitkan sekali support dan pujian :) betul2.. kalau dah mengaibkan tu dah dosa dah tu.

Diari Si Froggie said...

@Hatimi Tahirruddin betul tu sis.. selalunya macam tu lah berlaku merendah2kan orang lain. Sedih :(

Diari Si Froggie said...

@caliph shuriken tq caliph.. yup betul tu, hati org tu pun tak sakit. :)

Diari Si Froggie said...

@kopi pasta sarcastik sampai kadang2 terlalu over sangat.. haha. orang yang tak bersalah pun boleh terasa nie kan org yang memang bersalah..

Anonymous said...

mintak share ye. nak kongsi dgn kawan2. terima kasih.

Diari Si Froggie said...

@Anonymous Boleh :) silakan.. sama2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar