Dajjal dan Persiapan Menghadapinya




"Nabi memperingatkan umatnya sesiapa yang nampak neraka Dajjal maka teruslah melompat kedalamnya kerana neraka Dajjal adalah syurga dan syurga Dajjal adalah neraka"

"Dajjal masih hidup dan diikat dengan rantai besi kedua-dua tangan dan kakinya serta diasing di satu tempat"

"Dajjal akan muncul di suatu tempat sunyi antara Syam dan Iraq, merosak ke kiri dan kanan"

"Dajjal akan hidup selama empat puluh hari.. satu hari seperti setahun, satu hari seperti sebulan, satu hari seperti seminggu manakala hari selebihnya adalah seperti hari-hari biasa"

"Dajjal akan datang kepada satu kaum maka diajaknya beriman kepadanya, sesiapa yang beriman kepadanya akan diberi hujan, tumbuhan subur dan ternakan gemuk tetapi sebaliknya sesiapa yang tidak beriman kepadanya akan hidup di tempat yang kering dan tandus"


"Dajjal akan mengegarkan bumi Madinah sebanyak tiga kali seperti gempa, orang kafir serta munafik bertempiaran lari menemui Dajjal kecuali orang-orang beriman"

"Dajjal hanya boleh dibunuh oleh Nabi Isa a.s"

NABI s.a.w menceritakan tentang Dajjal dan memberikan garis panduan apa yang perlu dilakukan oleh umat Islam apabila Dajjal sang fitnah paling besar turun di muka bumi ini. 






NABI s.a.w bersabda : Akan wujud Dajjal-Dajjal sebelum datangnya Dajjal sebenar
para ulama mengatakan mereka bukan Dajjal yang sebenar sebaliknya SALAH SEORANG Dajjal yang MENYEBABKAN BERLAKUNYA HURU-HARA

p/s : Kalau baca bab Dajjal nie pasti meremang bulu roma, jantung berdegup kencang.. lagi banyak pembacaan lagi rasa takut.. Mari kita amalkan amalan yang dipesan NABI s.a.w semoga kita semua umat Islam terpelihara dari fitnah Dajjal.

Kredit :
KELUARAN Muharam - Safar 1433H Bil : 467 m/s : 56-58
koleksi majalah peribadi :)




51 comments:

Si Matatajam said...

Nauzubillahiminzalik.. Moga kita sentiasa dlm perlindungan Allah swt..Aaminn

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

semoga kita dapat perlindungan dari Allah swt

sop said...

pernah baca tentang dajal ni masa zaman sekolah dulu..
kalau dah keluar dajal nanti x lama akan kiamat

hana hadi said...

takut laa.huhu

Kathy Rbain said...

info yang bagus aida..

cik kaki ketawe said...

semoga Allah menaungi dan melindungi kita semua dari dajjal...

Noor Mala Shahar said...

semoga kita dijauhi dari segala bahaya...

amranaiman said...

tambah ilmu akhirat disini :) YaAllah lindungilah kami.

Diana Azis said...

Ya Allah dahsyat sungguh..semoga Allah melindungi kita semua..

Ain Dzaya said...

subhanallah..takutnya..

MyFreeMinded said...

Tq Aida, takutnya bila dengar kisah dajjal ni.

Ibnuismaini Ismail said...

Sehari seperti setahun... masyaAllah, betapa panjangnya masa berlaku fitnah ketika itu.

Leeza dayasari [santai leeza] said...

terima kasih berkongsi.

caliph shuriken said...

nice sharing...

MawardiYunus said...

memang betol tu.. kalau baca je bab dajjal ni. leh berdegup kencang jantung ni.. seram sejuk dibuatnya..

Mia Liana said...

aduhai.. ngerinya kak mia ni...

azizah :) said...

Nauzubillah... takutnya jijah aida.. moga2 kita selamat dari dajjal laknatullah ni..

combi said...

huuuu..muhasabah diri T.T

my notes said...

assalamualaikum ... maka amalkanlah 10 ayat awal surah kahfi ... inshaa Allah

Haryati Faizal said...

bagus perkongsian ni... atleast bley refresh balik....

Ayie Abas said...

bila dajjal sebenar keluar nanti x tau mcm mana...

skrg ni pun individu biasa tapi punya sedikit sifat dajjal pun dah ramai yg jadi pengikut tegar...

zulhilmi tempoyak said...

Ya Allah.. mudahkanlah aku..

Nab said...

Alhamdulillah . Terima kasih atas info :D

Adam Haiqal said...

Allahuakbar.. seram sejuk pula lepas baca entry pasal ni..sebelum ni byk juga baca pasal dajjal ni sume..memang terasa seramnya..

inshaaAllah,sama2 lah kita cuba amalkan 5 perkrani..terimakasih kerana share di entry :)

Diari Si Froggie said...

@Si Matatajam Amin.. :)

Diari Si Froggie said...

@◕ D Y S H A S A H H I R ◕ Amin.. :)

Diari Si Froggie said...

@sop yup time sekolah dulu selalu cikgu ajar dan cerita pasal dajjal.. betul2 dajjal turun time akhir zaman nanti.

Diari Si Froggie said...

@hana hadi aida pun takut.. hehe. tapi nak share jugak pasal nie kat korang :)

Diari Si Froggie said...

@Kathy Rbain terimas kak :)

Diari Si Froggie said...

@cik kaki ketawe amin.. :)

Diari Si Froggie said...

@Noor Mala Shahar amin.. :)

Diari Si Froggie said...

@amranaiman terimas ayam.. amin.. :)

Diari Si Froggie said...

@Diana Azis Amin.. :)

Diari Si Froggie said...

@Ain Dzaya sangat menakutkan.. mari bersedia dari sekarang :)

Diari Si Froggie said...

@MyFreeMinded itulah sis.. aida pun takut, tapi tetap nak share jugak. hehe. :)

Diari Si Froggie said...

@Ibnuismaini Ismail aida ada terbaca jugak dalam sehari macam setahun tu kita solat pun dah tak pakai matahari kita jam..

Diari Si Froggie said...

@Leeza dayasari [santai leeza] sama2 leeza :)

Diari Si Froggie said...

@caliph shuriken tq caliph :)

Diari Si Froggie said...

@MawardiYunus kan? terbayang2 betapa dasyatnya masa tu.. takut T_T

Diari Si Froggie said...

@Mia Liana aida pun ngeri kak mia.. macam mana lah masa tu.

Diari Si Froggie said...

@azizah :) InsyaAllah.. aida pun takut. Amin..

Diari Si Froggie said...

@combi yup mari kita sama2 muhasabah diri :)

Diari Si Froggie said...

@my notes wasalam.. betul tu. InsyaAllah.. :)

Diari Si Froggie said...

@Haryati Faizal terimas haryati :) Alhamdulillah.. sama2 kita refresh.

Diari Si Froggie said...

@Ayie Abas tak dapat nak membayangkan ayie masa tu.. betul2 sekarang pun dah nampak sikit2.. jauhkanlah kita dari termakan fitnah dajjal nie.

Diari Si Froggie said...

@zulhilmi tempoyak amin..

Diari Si Froggie said...

@Nab sama2 Nab :) sama2 kita amalkan..

Diari Si Froggie said...

@Adam Haiqal itu lah.. makin dibaca makin seram kan adam? mari sama2 kita praktikkan.. sama2 :)

Remy hazza said...

menakutkan... semoga dijauhkan dajjal dari kita semua.....

Diari Si Froggie said...

@Remy hazza amin.. memang menakutkan remy :)

Zd Septian said...

Semoga Allah senantiasa melindungi kita semua. Aamiin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar