KISAH BANDAR YANG HILANG



ENTRY LAIN YANG MENARIK ADA DISINI

Bandar ini dikenali sebagai bandar Chernobyl, Ukraine yang pada mulanya adalah sebuah bandar perindustrian tenaga yang sangat maju dan moden, namun setelah berlaku satu tragedi dasyat bandar ini ditinggalkan serta merta. Pada 26 April 1986, reaktor nuklear yang ada dibandar ini telah mengalami kebocoran dan berlaku satu letupan yang sangat dasyat serta sinaran radiasi dari letupan ini telah tersebar meliputi 100 000 km persegi bandar ini serta lebih 200 000 orang terkorban, sudah hampir 26 tahun bandar Chernobyl ini lenyap dan sepi tidak berpenghuni.

Jom kita lihat beberapa gambar bandar ini

Reaktor nuklear yang musnah akibat kebocoran, dari sinilah puncanya

Keadaan reaktor nuklear setelah lebih 26 tahun yang kini ditutup secara perlahan-lahan

keadaan bandar Chernobyl yang sepi




Taman permainan kanak-kanak


Patung yang tercicir


Sekolah di Chernobyl

Topeng gas yang ditinggalkan bertaburan di sekolah

Tadika yang menempatkan kanak-kanak Chernobyl

Katil di tadika Chernobyl 

Jalan yang dulunya sibuk kini sunyi ditelan zaman

Kepada mangsa yang terselamat mereka mengalami risiko penyakit-penyakit seperti leukimia, kanser paru-paru, kanser tiroid, kanser payudara, serta mutasi ginetik pada bayi yang dilahirkan termasuklah binatang perliharaan di Chernobyl.


Apa yang korang rasa bila tengok gambar-gambar ini?
P/s : Aida rasa sayu je bila tengok sisa-sisa peninggalan 
manusia ini, mula terbayang suasana ketika itu, 
mesti mereka tergesa-gesa dan ketakutan. Paling rasa sayu sekali bila tengok keadaan tadika tu, masih adakah kanak-kanak itu? ingatkah mereka dengan peristiwa ini. T_T

Sumber : Google images, Youtube, Wikipedia, Nukilan Kehidupan, tau4374

53 comments:

h'zulproperty said...

laaa.. ckitnyer... haha=D xpe la.. nnti google sndri... hehe

aisya said...

selalu dgr pasal kes2 chernobyl ni.. lg2 en. barney tu student sains nuklear.. mmg hari2 kena 'lecture' dgn die.. kononnya nk tlg die study la.. tp xbrape nk phm pun.. hehe..

Azhafizah[フィザ] said...

Sunyi sepi seram pun ada tengok keadaan bandar tu.agaknya kemanalah mereka kan selepas kejadian tu.

ShahzCudin said...

hmm..sama la..terpikir cmna la diorang sume tu kalut2 selamatkan diri..kena ambil iktibar psl kes ni..

Haruno Hana 하나 said...

kesiannya :( kesan nuklear mmg amat mbayakan kalo x dikawal dgn baik2..

C i k P i p i T e m b a m said...

takut plak bila tgok.. huu... sadis la tgok tadika tuu.. lagi2 patung tu. ishh...

CikPuan Azizah said...

takut kan...kena amik iktibar dr situasi ni...hhuhu

gnesop said...

sedikit kesilapan, sepanjang masa binasa

diera_nadiera ulalaaa~ said...

kesiannyerrr.. =(

alyn adnan said...

bahaya betulkan bahan2 macam nuclear nie kalau meletup ..

Ayie Abas said...

chernobyl suatu tragedi kegagalan loji nuklear yg kekal terhat dlm sejarah dunia.

walau byk loji nukelar di dunia ini..tapi chernobyl paling terkenal sbb tragedi itu laa...

gadis oren said...

da mcm bandar misteri daa .

naiemah_ramli said...

seram plak tgk bandar ni..errr..ksian diorg kan... :(

sis92 said...

menakutkan..ini baru nuklear kalau kiamat ?

caliph shuriken said...

tragedi cmni mmg menakutkan sbb ada ancaman radiasi yg siyes...

Saya mEmang suka Menuliz:D said...

memang bahay betul radiasi dia..untung malaysia tak ada loji nuklear lg..memang sayu tengok kena tinggal mcm tu...semua kemudahan ada..

Cik Penguin_Solehah said...

seramnya-.-' tp bagus untuk diambil iktibar^^

deno said...

sedih betul tengok tragedi mcm nie..pastu kesan die yg teruk tu membuatkan kita insaf.. bersyukur kita masih bernyawa di bumi bertuah malaysia..

L said...

bahay2. nasib xdak nuklear kat sini.. hahah


meh tambah ilmu.=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/04/kalau-lah-kita-faham.html

Cik Sweet Pea said...

erm....dah penah dengar kes kat Rusia ni...tp manusia kite masih xreti nak serik2 nak jugak buat reaktor nuklear...haishhhh

hafizudin said...

ambiklah gambor kuantan sekarang.
Untung2 kalau meletop kilang baru buat sana.
Boleh buat tunjuk anak cucu taim tua.

CekbOlat-bOlat said...

err.. nuklear akan dibina di Malaysia ?

thomas said...

punya dashyat tragedy ini,lagi baik jangan bina di sini.

O CIKTEDDY said...

seram cik ~,~

ZORA said...

dahshat gler..jgnler malaysia macmni...

huda jamil said...

memang sgt dashat effect tu. seramnye.

Aida Omar said...

@h'zulproperty hehe.. maaf sikit sangat infonya :)

Aida Omar said...

@aisya oh encik barney ambil sains nuklear erk? mesti best kan study dia berkenaan atom2 nie. haha.. tolong teman pun ok dah tu aisya :P

Aida Omar said...

@Azhafizah[フィザ] kan fiza.. akk pun ada terpikir benda yang fiza pikirkan tu.. kemanakah mereka semua.

Aida Omar said...

@ShahzCudin tengok pada gambar pun dah nampak mereka kalut semacam nak larikan diri kan? yup kena ambil iktibar.

Aida Omar said...

@Haruno Hana 하나 betul tu haruno hana.. kalau tak terkawal macam nie la kesannya.

Aida Omar said...

@C i k P i p i T e m b a m memang sadis.. kesian pada budak2 yang masih kecil masa nie berlaku.

Aida Omar said...

@CikPuan Azizah betul jijah kita yang baru nak menaik nie kena ambil iktibar dari kes ini.

Aida Omar said...

@gnesop :) benar tu sop.

Aida Omar said...

@diera_nadiera ulalaaa~ :) memang kesian..

Aida Omar said...

@alyn adnan bahan kimia memang bahaya alyn.. kesannya sangat menakutkan.

Aida Omar said...

@Ayie Abas lagi satu ayie jepun.. yang baru2 nie dilanda tsunami tu.. Nasib tak jadi macam nie.

Aida Omar said...

@gadis oren tula kan seram je tengok.

Aida Omar said...

@naiemah_ramli tula kesian depa..

Aida Omar said...

@sis92 kalau kiamat mahu 10x ganda dari ini.

Aida Omar said...

@caliph shuriken kesan radiasi tu la yang kita takutkan.. kalau meletup gitu tak membahayakan tak pe la jugak. hehe

Aida Omar said...

@Saya mEmang suka Menuliz:D bahan kimia kan.. kalau ada pandai kawal lojinya InsyaAllah ok.

Aida Omar said...

@Cik Penguin_Solehah :) betul dik, kalau tak jadi lagu nie mesti semua leka.

Aida Omar said...

@deno yup deno.. seaman suasana Malaysia pun masih ada yang tak puas hati :P

Aida Omar said...

@L bakal ada kot.. hehe. tapi kalau pandai kawal tak de masalah.

Aida Omar said...

@Cik Sweet Pea bukan apa, kalau tak de reaktor nuklear nie tak ada la tenaga elektrik untuk kita.

Aida Omar said...

@hafizudin haha.. ok jugak tu idea bernas. Kamu la tolong pi amek kan kita share sesama :P

Aida Omar said...

@CekbOlat-bOlat yup lynas :) ada kebaikan ada keburukan

Aida Omar said...

@thomas memang dasyat.. bina ke tidak tu tak tahu nak cakap thomas. hehe..

Aida Omar said...

@O CIKTEDDY :P haha..

Aida Omar said...

@ZORA InsyaAllah tak akan jadi.. hehe

Aida Omar said...

@huda jamil :) yup huda.. memang dasyat.

seribupilihan said...

kebocoran dan radiasi nuklear memang bahaya kat manusia nie..boleh bawa mati..klu tak mati pon akn berlaki kerosakan pada gen(mutasi gen)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar