ORANG ASLI JANDA BAIK


Pada suatu ketika dahulu berlaku pertengkaran antara Tok Batin Orang Asli iaitu Batin Wok dengan isteri beliau Siah hingga mereka berdua mengambil keputusan untuk berpisah, Namun tidak sampai sebulan Siah balik semula ke pangkuan Batin Wok dan mereka hidup bahagia, kerana itulah orang asli disini menamakan tanah ini sebagai "Janda Balik" dan ditukar namanya oleh Sultan Abu Bakar yang tertarik dengan peristiwa itu kepada "Janda Baik" dan kekal sehingga ke hari ini.



Suasana pagi di Janda Baik


Rumah Orang Asli Sg. Chemperoh


Pekan Janda Baik



Tempat Aida menghilangkan diri Sungai Chemperoh selama 3 hari demi tuntutan kerja.

p/s : Esok nak tulis entri pasal first Gathering GBS.. 
''bak kata penyu korang memang osem!!"


40 comments:

Haruno Hana 하나 said...

camtu je maksudnya?
:)

Pencetus Fenomena said...

owh macam tu yew sejarah asal usulnya..sm bawu taw..sia2 jew sm nie owg pahang..tu pun x taw..hehe

Izzie said...

itu rupenye sejarah dia..
tp tu gmbar ms pagi cun la..

Cik tikah said...

oh, baru taw kenapa dia dipanggil janda baik. tq!

Ayuni said...

first time dtg cni, cantiknye blog nie, ske kaler ijau....

neesa_jun said...

femes kampung ni..cam damai ja tengok!

naiemah_ramli said...

ooo..baru tahu...heeee..teringin nak p.. :)

LaLa mhdnor said...

awal bulan 2 ari tu pergi janda baik, sgt cantik :D

aswadz said...

baek sggh janda tersebut.

Aida Omar said...

@Haruno Hana 하나 ntah la Haruno kalau ikut kata orang kampung gitu la.. :)

Aida Omar said...

@Pencetus Fenomena haha.. aida pun kurang tahu tapi itu la yg diberitahu.. nampak cam tipu tapi mungkin ada benarnya :)

Aida Omar said...

@Izzie gitu je sejarahnya..hehe. memang best izzie.. sejuk dan segar je pagi2..

Aida Omar said...

@Cik tikah aida pun baru tahu sebenarnya.. haha.. kita serupa cik tikah :)

Aida Omar said...

@Ayuni tq ayuni... jgn la puji2 kembang nanti tuan blog nie. huhu.. aida terjah ayuni pula :)

Aida Omar said...

@neesa_jun kampung nie memang damai neesa.. sangat2 menenangkan..

Aida Omar said...

@naiemah_ramli jom naiemah kita dating berdua.. kekeke..

Aida Omar said...

@LaLa mhdnor kan lala.. best gila kot pi sana.. sunyi dan segar..

Aida Omar said...

@aswadz kahkah.. nak sorang tak nak bawak balik nie :P

shida'R said...

pernah pegi janda baik ^_^

.: iEyLa :. said...

pakar sejarah upenye u ek..hihi

Saya mEmang suka Menuliz:D said...
This comment has been removed by the author.
Saya mEmang suka Menuliz:D said...

itu saja sebab dinamakan janda baik..sejarah..sejarah..=)

C i k P i p i T e m b a m said...

wahh pegi janda baik.. lama tak pegi sanaa

Miss. Tina said...

Memang sesuai dinamakan Janda Baik merujuk kepada c janda yang sedar tempat seorang isteri adalah di sisi suami....:-)

CikPuan Azizah said...

tak pernah pegi..ada sejarah di sebaliknya kan..

ShahzCudin said...

owh..cmtu la ceritanya eh..

Azhafizah[フィザ] said...

ouh..camtu ke kisahnya disebalik nama tu..nama yang unik kan.

Cik Sweet Pea said...

waa....itu macam ka.....hakhak...tp apa pun...tempat tuh mandi best...sejuk air dia

Agus Setya Fakhruddin said...

wa'alaikum salaam warohmatullah
tempatnya sejuk

Aida Omar said...

@shida'R best kan shida pi sana :)

Aida Omar said...

@.: iEyLa :. haha..tu kebetulan je tu sebab pi tempat tu :P kalau tak memang tak tahu kot.

Aida Omar said...

@Saya mEmang suka Menuliz:D tu la simple tapi tu la permulaan tempat nie mendapat nama :)

Aida Omar said...

@C i k P i p i T e m b a m moh kita pi sesama tempat dia memang tenang. :)

Aida Omar said...

@Miss. Tina wah! suka ayat sis.. tempat seorang isteri adalah disisi suami :)

Aida Omar said...

@CikPuan Azizah yup jijah ada sejarah disebalik namanya.. pi la jijah tmpt dia best tenang :)

Aida Omar said...

@ShahzCudin :) gitu la alkisahnya..

Aida Omar said...

@Azhafizah[フィザ] yup betul2, nama dia unik dan bermakna bagi penduduk disana :)

Aida Omar said...

@Cik Sweet Pea betul tak betul tu tak tau, tapi ikut kata penduduk disana la.. hari tu tak sempat nak mandi..

Aida Omar said...

@Agus Setya Fakhruddin ye tempat dia sejuk dan tenang :)

thomas said...

Tempat yg penuh dgn ketenangan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar