6 PERSOALAN TENTANG IBADAH (1)


Assalammualaikum & Selamat Sejahtera

Malam nie rasa tertarik pula nak berkongsi tentang persoalan ibadah dalam kehidupan harian kita, di harapkan semua jawapan ini akan dapat menyelesaikan sebarang masalah berkaitan dengan nya.

1. Ambil wuduk hanya 'BERKEMBAN'

Soalan :
Sahkah air sembahyang seorang wanita itu jika ianya mengambil wuduk dalam keadaan berkemban?

Jawapan :
Air sembahyang itu sah, tetapi sebaiknya tutuplah auratnya, kalau berseorangan cukup lah sekadar menutup dada hingga ke lutut.

2. Ambil wuduk dalam keadaan 'BERBOGEL'

Soalan :
Sah atau tidak wuduk yang diambil dalam keadaan 'BERBOGEL'

Jawapan :
Sah, kerana tidak termaktub dalam syarat dan rukunnya, tetapi seeloknya tutuplah aurat.

3. Bersuci dengan air berklorin

Soalan :
Adakah bersuci dengan air berklorin itu boleh?

Jawapan :
Air klorin atau air paip adalah bersih dan mutlak maka ianya boleh untuk digunakan untuk bersuci.

4. Selalu qada sembahyang

Soalan :
Adakah sah sembahyang nya jika seseorang itu selalu mengqadakan solatnya?

Jawapan :
Sah, tetapi berdosa sekiranya dilakukan dengan sengaja.

5. Tertinggal satu rakaat

Soalan :
Wajib kah kita sembahyang semula jika tertinggal satu rakaat sahaja?

Jawapan :
Wajib di mulakan dari awal hingga akhir rakaat sebaik sahaja kita teringat tentangnya.

6. Terlupa membaca doa qunut

Soalan :
Adakah sah solat subuh jika tertinggal doa qunut?

Jawapan :
Sah tetapi solat itu kurang sempurna. Diharuskan mengantikannya dengan sujud sahwi, kerana doa qunut adalah sunat ab'ad. 

Sumber :
Buku Menjawab Masalah anda tentang ibadah
Ustaz Abu Salim Al Ahmadi


Yang baik itu datangnya dari Allah dan yang kurang itu datangnya dari manusia itu sendiri



43 comments:

sharifahzakiah said...

thnks for sharing :)sgt brguna ^^

najihah sahami said...

terbaik...ada part dua eh nanti. nice sharing aida!

shida'R said...

aida thank share info nih ^_^ baru shida tahu hehe..

Mr iz said...

info ini banyak membantu..terima kasih cik ye...

Ms. Littlewing said...

My dear congrats you one of my contest so email akak your name and alamat nak pos hadiah...ms.littlewing@yahoo.com



Take care

eyjalukman said...

thanks for sharing ;)

salwaismail said...

thanks :)
# comelnya blog ni! :D
http://salwaismail.blogspot.com

Acik said...

thanks 4 sharing.
owh, menang kontes apa tu? tahniah!

iefa ujang said...

waaa...brguna ni :)

Scya Lollita said...

trimas ^_^

harrazdani said...

nice...kadang2 orang kita tak perasan benda ni....kebanyakan orang lebih kejar perkara yang asas tanpa pedulikan perkara 2 yang melengkapi perkara yang asas tadi

Ayie Abas said...

AIDA...TAK AKAN LAA AMBIL WUDUK DLM KEADAAN BOGEL...??? DI SINILAH LETAKNYA RASA ALLAH MAHA MELIHAT ATAU SIFAT TAQWA.

A retarded kitty said...

good info. selalunya amik wuduk masa mandi so...

shameel Iskandar said...

Terima kasih aida ats info yg amat bermanfaat ini. Hanya Allah sahaja yg dapat membalas jasa Aida ni.

cunndaa said...

gud info dear...
tengs for sharing ye ^^

Kotak Mancis / S_Basri said...

wahhh... sangat2 berguna... thanks..

( jom klik )( jom klik )
( jom klik )( jom klik )
( jom klik )

ZORA said...

bgus entri ni..:P

Arpiiz said...

nice info, thanks..hehe

Terbelog said...

bgs ilmu ni
ade kaitan kat diri sendiri :)

Khairil said...

bagus share soal jawab ni..semoga ada yang mendapat manafaat darinya...

Luqaz™ said...

thanks 4de sharing.. :)

Aida Omar said...

@sharifahzakiah terima kasih.. :)

Aida Omar said...

@najihah sahami yup..mish ada banyak part nnt.. :)

Aida Omar said...

@shida'R hehe..aida pun macam shida gak. :)

Aida Omar said...

@Mr iz sama mr iz :)

Aida Omar said...

@Ms. Littlewing ok kak..Alhamdulillah :)

Aida Omar said...

@eyjalukman welcome :)

Aida Omar said...

@salwaismail hehe...tq salwa :)ok nanti aida terjah!!

Aida Omar said...

@Acikwelcome.. contest pendapat utk blog sis tu.. hehe

Aida Omar said...

@iefa ujang Hope banyak membantu :)

Aida Omar said...

@Scya Lollita sama-sama :)

Aida Omar said...

@harrazdani betul tu pakcik..skrg ramai yang kurang kesedaran ttg hal2 mcm nie.

Aida Omar said...

@Ayie Abas Ada je ayie.. hihi

Aida Omar said...

@A retarded kitty boleh tapi harus menutup aurat :)

Aida Omar said...

@shameel Iskandar Sama-sama shameel..insyaAllah. ^_^

Aida Omar said...

@cunndaa welcome kotak mancis :) jom klik dia banyak nye..

Aida Omar said...

@ZORA thankz zora..:)

Aida Omar said...

@Arpiiz welcome arpiiz :)

Aida Omar said...

@Terbelog hehe..aida pun ada kaitan, tu yang amek yg asas dulu :)

Aida Omar said...

@Khairil InsyaAllah.. hope macam tu juga lah..

Aida Omar said...

@Luqaz™ welcome luqaz :)

ismiladyjaja said...

yunk, tenkiu so much sbb share nie... :) :) :)

Aida Omar said...

@ismiladyjajawelcome jaja :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar