December 7, 2011

FAKTA MENARIK TENTANG TEKNOLOGI MAKLUMAT


Assalammualaikum & Selamat Sejahtera

Hari ini kita belajar sejarah okay?


PEMBUAT KOMPUTER PERTAMA DIDUNIA

'The Electronic Colossus' sedang digunakan untuk D-Day, 6 Jun 1944

Sir Harold Thomas Flower. Beliau adalah pembuat komputer elektronik pertama di dunia pada tahun 1941 yang bernama Colossus dan digunakan oleh Unit Pemecah Sandi Tentera Rahsia Inggeris untuk memecahkan kod pemancar radio NAZI.

NAMA KOMPUTER KOMERSIL PERTAMA DIDUNIA

ENIAC Sedang Digunakan

ENIAC (Electronic Numerator Intregrator Analyzer and Komputer) adalah komputer komersil pertama didunia. Dengan beratnya 60,000 paun dan besarnya meliputi satu bilik yang besar. ENIAC selesai dibina pada tahun 1945. ENIAC awalnya dibuat untuk keperluan tentera. Komputer ini tidak boleh menyimpan data.



MODEM PERTAMA

1958 Modem From AT&T

The Bell 103

Sekitar tahun 1950an, bahagian pertahanan udara Amerika Syarikat telah meminta untuk diciptakan alat bagi menghantar data melalui telefon. Modem komersial pertama dibuat 'AT&T' dan dilancarkan 'Bell 103' pada tahum 1962 dengan kelajuan 300 bit / saat. Pada tahun 1996 sudah ada modem dengan kelajuan 56,000 bit/saat.


PERMAINAN KOMPUTER (GAME)

Imej Permainan Komputer 'Spacewar' pada tahun 1961 oleh Steve Russell

Pada tahun 1947 tahun itu dianggap sebagai tahun ketika game
(permainan) pertama kali dimainkan pada tabung CRT. Ianya masih sederhana iaitu tentang pesawat yang harus menembak suatu sasaran. Saat itu grafik belum boleh digambarkan secara elektronik pada layar CRT. 

Tahun 1950an, game dengan grafik pertama dibuat iaitu Tic-Tac-Toe. Kebanyakan game komputer awal dibuat oleh Universiti. Tahun 1960an game Spacewar yang dimainkan oleh dua orang. Ini adalah game pertama yang dijual secara meluas dan menjadi game yang paling digemari saat itu.

Kemudian game yang boleh dimainkan dilayar televisyen. Game ini namanya 'Chase' oleh penciptanya yang kemudian dikembangkan menjadi game yang memuatkan beberapa permainan. Tahun 1970an, game 'Odyssey' dikeluarkan merupakan video game pertama. Syarikat permainan 'Atari' mencipta game permainan pingpong. Kemudian game mula menggunakan portable. Taito mencipta game 'Space Invaders' atau game penembak pesawat makhluk asing (alien). Ini adalah game pertama yang disebut era keemasan game.


KEDAI KOMPUTER PERTAMA

Kedai Milik Dick Heiser

Pada 1975, Dick Heiser membuka kedai komputer pertama yang dinamakan "The Computer Store" di California. The Komputer Store menjual peralatan komputer, buku dan majalah yang berkaitan dengan komputer. 


VIRUS KOMPUTER YANG MENYEBABKAN KEROSAKAN TERTINGGI

Virus 'iloveyou'

Pada tahun 2004 SCO Group Inc. di Colorado diserang DDOS dari virus 'MyDoom Worm'. Merosot hingga $ 38.5 bilion. SCO Group menghadiahkan $ 250 ribu untuk menangkap pembuat virus 'MyDoom.B'. Virus lain yang diketahui telah menyebabkan kerugian besar adalah virus 'SoBig' yang menyebabkan kerugian $37.1 bilion, virus 'Love Bug' menyebabkan kerugian $15 bilion dan virus 'Code Red' yang menyebabkan kerugian sehingga $2 bilion.


WEB BROWSER PERTAMA

'WorldWideWeb'

Mosaic' Web Browser

NCSA Mosaic dibuat oleh Marc Andreesen dari National Centre for 'Supercomputing Applications' pada bulan April 1993 untuk keperluan khusus. Tapi 'WorldWideWeb' yang dibuat Tim Berners-Lee pada bulan Disember 2000 dianggap sebagai web browser pertama kerana penggunaannya yang luas. Namanya kemudian ditukar jadi Nexus. Pada bulan Oktober 1994, Netscape mengeluarkan versi beta dari Mozilla dan menjadi web browser komersil pertama.


WEB SITE PERTAMA

Web Site Pertama yang memaparkan sendiri projek WWW tersebut

Sir Timithy John dari "Pasukan" Berners-Lee adalah orang pertama yang menciptakan world wide web pada Ogos 1991. Web site beliau adalah http://nxoc01.cern.ch

Kredit : Pakcik Google 


19 comments:

Azhafizah MN said...

sekarang ni semua benda sudah ade teknologi tersendiri..bak kata'semua di hujung jari je' punye nak tunjuk betapa hebatnye teknologi dulu dan semakin di improve dari hari ke hari..

Shida Radzuan said...

suke entri nih penuh informasi yg bgune ^_^
kalo tiada yg lma tiada juge yg baru kan aida :)

Unknown said...

aida...bila yg pertama jer mesti gambar hitam putih kan?

Izzie said...

wow!!!cekgu sejarah curahkan ilmu..
hebat ah..

Asyraf Hamasaki said...

pada zmaan dahulu orang mengelakkan orang yang mencipta komputer kerana bagi mereka ianya besar gedabak namun kini heheh

Unknown said...

nice info. NL tau yg ENIAC je tu pun belajar kat sekolah dulu. kira org dulu lahh paling hebat kan sbb mencetus idea.

Annie said...

duit buat kita senang,duit jugak buat kita jadi susah,menderita

ZORA said...

bapak bsar kmputer dulu

Unknown said...

nasib baik komputer skrg diciptakan semakin mengecil...

FIZGRAPHIC said...

hihi,,,teringat lak masa belajaq dulu..
kena buat asignement pasal nie..hihi

Korean Style Online said...

I love this post..also nice blog that you have and good writing, continue and keep up a good work, sesekali boleh lepak kat blog saya korean clothing online / korean fashion online. have a nice day...

KizZ said...

Pergh besa giler kom[puter tu..

EmpayarUtama said...

camana ek kalau sekarang sumer masih kena pakai komp besar camtu

Nonie said...

aida blh jd cikgu IT..bg byk info..^_^

fadh leyanie said...

dapat tambah info baru melalui entry ni,good..:P

imie fatima said...

besar gedabak komputer zaman awal2 dulu,tapi tak boleh pulak simpan data..hehe skrg evolusi size sgt small tp boleh simpan data sgt banyak.nice info .. i loike =)

Nizam Ijam said...

classic giler..hehe

thomas said...

zaman dulu barang2 semuanya besar2.

Top Niaga said...

memang menarik fakta ni :)

Small Cute Green Pointer

Get this tabber widget

Create By :


About Me