Tazkirah Jumaat : Hindari Perbuatan Mengumpat


Mengumpat atau menceritakan atau menyebut keburukan, kekurangan seseorang kepada orang lain. 

Rasulullah bersabda, "Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya" (Hadis sahih riwayat Muslim)

Mengumpat boleh berlaku sama ada disedari atau tidak, perbuatan ini akan terjadi apabila kita menyebut kekurangan, keburukan orang lain walaupun tanpa menyebut namanya tetapi maksudnya sahaja orang yang mendengar boleh meneka siapa pelakunya. 



Elakkan perbuatan mengumpat dan mencari-cari kesalahan orang lain, kerana ia bukan mustahil untuk orang lain mencari-cari kesalahan kita pula. ALLAH akan membalas perbuatan itu dengan mendedahkan semula kekurangan dan keburukan kita.

Mengumpat juga boleh mendatangkan fitnah. Seorang Muslim diperintahkan oleh ALLAH supaya saling mengasihi saudaranya seperti mengasihi dirinya sendiri kerana persaudaraan dan ukhwah sesama muslim sebahagian dari perintah ALLAH. Jika memutuskannya maka kita boleh dikatakan telah menginkari perintah ALLAH.

Walaupun orang itu memang terbukti keburukannya, dan kekurangannya kita sama sekali tidak boleh mendedahkannya kepada orang lain, boleh jadi insan tersebut tidak suka keburukan dan kekurangannya diketahui umum. Berdosa kita jika insan tersebut tidak mahu memaafkan perbuatan kita itu, makanya jika keburukan dan kekurangannya sudah terbukti, kita berjumpalah dengan insan itu dan berterus teranglah dengannya.

P/s : Pesanan untuk diri sendiri juga yang kadangkala tidak lari dari melakukan kesilapan. Betapa besarnya dosa mengumpat ini T_T 


Kredit :
Buku 100 Pesanan Terakhir Rasulullah (m/s : 34)




75 comments:

Aniq Bukhary said...

Betul tu kak.. org yg di siksa dlm kbur istinjak x betul dgn masalah mengumpat ni la.. Semoga terpelihara daripada semua dosa2.. :)

Kisah Si Dairy said...

erk..kadng2 tu lah yg xboleh nak dilarikan..adoiii..baru pas mengumpat boss...

Kisah Si Dairy said...

erk..kadng2 tu lah yg xboleh nak dilarikan..adoiii..baru pas mengumpat boss...

Kathy Rbain said...

moga2 kita di jauhkan dari perbuatan sebegini...

Amirah Raduan said...

Semoga orang yang diumpat itu sentiasa memaafkan orang yang mengumpat.. kadang-kadang kita tak sedar yang kita mengumpat.. :)

Jemarisuri said...

kadang2 tak sedar kita terumpat semoga dijauhkan drp smua ini...

Cik Mun said...

tula..kadang2 kita xsedar kita termengumpat..minx2 bole ubah..

kamil salleh said...

Semoga penyakit ini tidak merebak di dalam diri ini serta keseluruh umat Islam di seluruh dunia...dosa dan perbuatan ini amat berat untuk dipikul kerana ia tidak diampun dosanya walaupun bertaubat kecuali yg kena umpat itu memaafkan kita. Semoga dijauhi perbuatan yg keji ini.

BUNDA a.k.a KN said...

bunda singgah petang jumaat

kopi pasta said...

bukan nak mengumpat, tapi dari pemerhatian, mpuan banyak terlibat dalam industri membuat ketupat ni. kene pandai jaga mulut. berkata2 apa yg perlu jer...

my notes said...

sama la juga situasinya bila kita ngumpat pemimpin parti . nak minta maaf tah bila . nak dapat jumpa pun susah sekali ... sekadar muhasabah pada diri sendiri ...

caliph shuriken said...

cara terbaik elak bkawan dgn kaki ngumpat.. klau x nanti kita tpalit sama, huh...

boni kacak said...

betul.. saya setuju :)

Dang Kahla said...

haih seram..rasa mcm bnyk je dosa ni :|

azizah :) said...

kdg2 tanpa sedar..huhuhu moga kita di jauhkan dari perangai macam ni..

AiSyA LiEzA said...

jaga lidah, jga tingkah n jaga hati.. :) sma2lah kita beramal :)

Aku Penghibur said...

dengar tu :) ingat tk baik mengumpat

Bahrain Ramlan said...

Salam Si Froggie..
Mengumpat biasanya mesti dikaitkan ngan pompuan, laki pun sama je.. sebab tu kena banyak diam jangan banyak cakap, bila banyak cakap, ngumpat mesti kuar..tak silap saya, pernah dengar ustaz saya cakap Mengumpat nie lebih buruk daripada berzina sbb berzina kalau kita taubat, ALLAH maafkan, tpi kalo kita ngumpat dosa akan diampunkan sekiranya orang yang ngumpat maafkan..kalo tak maafkan, maka ALLAH pun tak maafkan dan nantikanlah seksa di kubur mahupun Akhirat.
Sekian.

Nao Mei said...

http://sweetyzhanieyz83.blogspot.com/2013/05/segmen-blogwalking-kita-kita.html

Nao Mei said...

cik akak singgah dear...:)terus follow belog adik...makseh sudi singah belog cik akak

BUNDA a.k.a KN said...

bunda singgah...

Noor Mala Shahar said...

selalu ingatkan diri sendiri.....supaya fikir yang positif terhadap orang kalau bolehlah....

baby comel said...

kalau bercakap benda yg tak betul tu fitnah, kalau berckp tentang seseorg walaupun betul tu namanya mengumpat.. jadi lebih baik kita jaga mulut dan hati kita kan.. terima kasih aida,

Azhafizah Md Nor said...

jauhi mengumpat dan dengar umpatan..insyaAllah terpelihara :)

Azhafizah Md Nor said...

Thanks kak aida sudi share.yang baik dikongsi bersama :)

Hatimi Tahirruddin said...

nak buang terus mungkin susah tapi boleh try kurgkan dan meminimumkan mengumpat....hehe sikit2 lama2 jadi bukit....

HeNRieTTa JoSe said...

Thanks for the share...

Nao Mei said...

Anda ada masa terluang...tunggu apa lagi...jom kita mencari cinta


jom join

http://sweetyzhanieyz83.blogspot.com/2013/05/simple-giveaway-bintang-mencari-cinta.html

azstory311 said...

dosa dengan manusia ni payah untuk memohon ampunnya, sebab tu seboleh2nya jaga bahasa dan percakapan supaya tiada hati yg terasa.. mengumpat memang bawa bencana.. seseorang mungkin boleh terbunuh dan membunuh..

Lynn Munir said...

Sebab itu disebut :
Perkara yang benar itu mengumpat
Perkara yang tidak benar dan diada-adakan itu fitnah.

Kalau tak mau makan daging busuk, berhenti mengumpat sekarang.
Apa kabar Aida ?

Amanina Mads said...

setuju... kadang2 kita cakap perihal org dah dikira mengumpat.

fadh leyanie said...

kalau tak tau kebenaran baik jangan sampaikan, ingat kiri kanan ada malaikat mncatit.

jaakechik said...

setuju!!

husna zahidi said...

mengumpat nih kdg x sedar..itu payahnyaa..huhu..

zulhilmi tempoyak said...

terima kasih sharing...

itulah.. kadang2 kita lupa siapa diri kita... huhu

Batu Adventure said...

nice day:)
saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
yang saya kemarin..


bagi-bagi motivasi yaa.. :)


http://wisataoutboundmalang.com/

PILOT LOVER said...

betul tu..sebagai iktibar untuk kita yang tak lari daripada melakukan kesilapan...

Khairul Zamri said...

terima kasihh

Abdul Munir said...

mengumpat tidak mendatangkan faedah..hanya memburukkan hubungan sesama manusia

Ibnuismaini Ismail said...

Ini antara dosa paling senang 'dibuat' tanpa disedari...

Muhasabah diri.

Badrina Ibtisam said...

Peringatan yg sgt bagus kak..
sbb tu lah better kita duk diam drpd duk ckp benda2 yg tk berfaedah and ckp hal keburukan org lain.. free2 je dpt dosa. nak minta maaf dgn org lain tu pulak, kalau kita still boleh jumpa org yg diumpat tu tkpelah.. nanti boleh minta maaf. kalau dh tk jumpa lagi, ha, macam mana? :'(

shasha yacob said...

aku perempuan, memang sinonimlah dgn mengumpoat nih, tapi akiu cuba hindarinya. walaupun ada masi tertinggal perkara jahat. tu

eintan nurfuzie said...

ya.. untu diri sendri gak.. mmm.. smoga Allah memberi hidayah pada org2 terbabit

Shawn Razaleigh said...

maafkan saya bameda. haritu saya dah termengumpat kata abang ni cun. awrrr

Khairun Solehah said...

masyAllah, semoga Allah melindungi kita.. mengumpat x dibenarkan

Ain Dzaya said...

silent is better..

Noor Mala Shahar said...

perbaiki diri sendiri dulu...jangan suka mengata hal orang lain....berdosa...

Diari Si Froggie said...

@Aniq Bukhary elok2 amalan lain perfect sampai dua benda nie sangkut kan? Amin.. moga2, InsyaAllah dik.. :)

Diari Si Froggie said...

@Kisah Si Dairy haha.. biasanya macam tu lah.. sebab kita terdedah dengan pelbagai ragam manusia kan? kadang2 ada insan yang meletakkan diri mereka dalam situasi bakal diumpat.. hehe.. ha pi mintak maaf kat bos balik :P

Diari Si Froggie said...

@Kathy Rbain InsyaAllah.. amin.. :)

Diari Si Froggie said...

@Amirah Raduan harap2 begitulah.. memaafkan kesalahan org lain pun besar ganjarannya :) selalunya memang tak sedar pun.. syok. haha.

Diari Si Froggie said...

@Jemarisuri kebiasaannya memang tak sedar.. sedar pun lepas habis mengumpat. hiks. :P amin.. InsyaAllah..

Diari Si Froggie said...

@Cik Mun kan? haha.. benda yang salah selalu tak sedar dah buat.. InsyaAllah boleh :)

Diari Si Froggie said...

@kamil salleh Amin.. moga dijauhkan, sama2 lah kita menahan diri kita dari melakukan umpatan..

Diari Si Froggie said...

@BUNDA a.k.a KN terima kasih bunda sudi singgah :)

Diari Si Froggie said...

@kopi pasta hehe.. sekarang lelaki pun dah sama naik dah miko.. kadang2 lagi hebat dari perempuan. Yup.. betul, berkata2 apa yang perlu je :)

Diari Si Froggie said...

@my notes itu lagi lah parah.. nak jumpa pemimpin parti tu dah lah payah apa ntah lagi nak minta maaf dengan beliau.. alamatnya pahala kita terbang padanya lah. hehe.. ^^

Diari Si Froggie said...

@caliph shuriken yeah! aida setuju tu caliph.. agak2 dia nak start mengumpat baik kita lari dulu. hehe..

Diari Si Froggie said...

@boni kacak terima kasih boni :)

Diari Si Froggie said...

@Dang Kahla itu baru dosa mengumpat belum dosa2 yg lain.. haha.

Diari Si Froggie said...

@azizah :) betul tu jijah.. biasanya kita tak sedar terngumpat. Amin.. InsyaAllah..

Diari Si Froggie said...

@AiSyA LiEzA Jaga segalanya eh :) baru selamat dunia dan akhirat..

Diari Si Froggie said...

@Aku Penghibur dengar bos.. hehe.. betul2 tak baik tau ngumpat2. hish.

Diari Si Froggie said...

@Bahrain Ramlan Wasalam.. kebanyakkan orang memang akan menunding jari pada orang perempuan kalau bab mengumpat nie. hehe.. padahal lelaki pun apa kurangnya.. dua2 sama. betul tu Bahrain sangat menakutkan, nak tak nak kena mintak maaf pada empunya badan..

Diari Si Froggie said...

@Nao Mei sekejap lagi aida terjah :)

Diari Si Froggie said...

@Nao Mei tq jugak kat akak.. sudi singgah dan follow aida :)

Diari Si Froggie said...

@BUNDA a.k.a KN terima kasih Bunda :)

Diari Si Froggie said...

@Noor Mala Shahar yeah! yang ini aida setuju.. think positif :)

Diari Si Froggie said...

@baby comel betul tu aima.. nak jaga mulut sendiri memang agak susah.. tapi tak salah kalau cuba kan? kan? :)sama2..

Diari Si Froggie said...

@Azhafizah Md Nor setuju fiza.. jauhkan semuanya.. :)

Diari Si Froggie said...

@Azhafizah Md Nor welcome fiza.. benda baik kita share bersama :)

Diari Si Froggie said...

@Hatimi Tahirruddin haha.. betul tu sis, itu pun dikira kita berusaha ke arah kebaikan :)

ck mawaddah said...

memang betul tu kak, bahayanya kalau kita mengumpat orang lain.

Diari Si Froggie said...

@ck mawaddah yup dear.. sangat bahaya :)

Diari Si Froggie said...

@ck mawaddah yup dear.. sangat bahaya :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar