OH BAKAL SUAMI SAYA!!

Dia bakal suami saya...rupanya tidaklah sehebat Nabi Yusuf a.s, sifatnya tidaklah sesempurna Nabi Muhammad s.a.w, orangnya sederhana sahaja tetapi berjaya menambat hati saya dengan sifat kesederhanaannya itu.

Ya Allah Ya Tuhanku saya bersyukur kepada mu Ya Allah yang telah menganugerahkan insan sepertinya di sisi hambamu ini..

Ya saya orang yang teramat bertuah kerana mendapat tempat di hatinya..terasa diri ini tidak layak sama sekali berada di sampingnya.

UITTTT...KENAPA? MENGAPA?

Kenapa? Mengapa? bila result SPM keluar je habis semua surat khabar pakat berebut nak tayang...alahai!!! nak sorok kat mana nie..nak tipu kata result tak kuar lagi surat khabar plak potong line, penat aku sembunyi kan tarikh result nie..bukan setakat surat khabar je buletin utama pun dok hebohkan...

ha mana mau lari ha??

mana result kau wahai anakku??

alamak...kan..kan ha soalan MAUT dah kuar, mana aku nak lari nie..emmm...erkkk!! tadi sekolah terbakar mak..ramai yang dok lari lintang pukang selamatkan diri...result pun agaknya mesti dah terbakar sama...wawawa!!! oh..poyonye aku nie. 

Sekolah Terbakar!!!!!!!!! ke kau yang terbakar nie...kau jangan banyak alasan..lekas bagi mak tengok result kau.  

mak..mak tadi kan masa saya balik sekolah tetiba angin puting beliung melanda mak...kertas result saya pun disedut oleh puting beliung tu..

puting beliung tu binatang ape??

mak nie puting beliung pun tak tahu..angin yang pusing-pusing tu la mak..

ooo...TORNADO ea. cakap lah TORNADO baru mak paham..heyyy!! kau pandai ea nak lari tajuk. mana result kau? maaaanaaaaaaaaaa resullllllttttttt kaauuuuu??

yelah..yelah mak nie bising aje..ha amek nie!!

MasyaAllah!!!


AMARAN!!!

kepada student next year yang mengambil SPM...korang-korang suma jangan tiru aksi ini tau...rugi..rugi..

yang dah amik result hari ini CONGRAT!! kalau mencapai target la..bagi yang tak mencapai target ANDA MEMANG TERBAIK!! eh tak lah...yang kurang berjaya tu diharapkan jangan berputus asa ea...tak ada rezeki nak buat macam mana. 

Dengar kata, bukan setakat dengar kata je memang dah kenyataan result SPM utk 2010 meningkat beb...dari tahun lepas..BAGUS!! BAGUS!! anak muda kita..

Hope kejayaan ini seimbang dengan dunia dan akhirat  la ye yop!



WAJAR ATAU TAK WAJAR??

SERANGAN PIHAK BARAT KE ATAS LIBYA

serangan yang di lakukan awal pagi semalam (waktu tempatan) telah mengorbankan 48 orang serta 150 orang cedera di LIBYA..

pergolakan ini dilancarkan oleh Amerika Syarikat, Britain, dan Perancis..dengan alasan mahu membela rakyat LIBYA yang ditindas oleh pemimpinnya sendiri iaitu Muammar Ghadaffi.

Kalau kita dengar motif serangan diadakan oleh Persatuaan Bangsa Bersatu tersebut, automatiknya kita akan merasa ianya bagus..niat murni untuk membantu rakyat LIBYA.

Tapi disini wajar atau tidak serangan yang dilakukan itu?

kalau bersifat untuk membantu..kenapa perlu ada yang menjadi korban dan tercedera..mungkin kah benar kata IRAN bahawa pihak barat mempunyai misi tertentu?? apa salahnya kalau berunding atau berdamai secara aman..sudah semestinya rakyat tidak terkorban mahupun tercedera.

Bukan mahu menolak bantuan negara-negara barat..tetapi negara ISLAM perlu lebih berhati-hati dalam menerima bantuan mereka.

Dalam serangan ini bukan semua negara SETUJU..seperti KAHERAH liga arab itu membantah serangan ini walaupun liga arab itu sendiri menyokong pelaksanaan zon larangan terbang di negara tersebut. IRAN juga turut tidak bersetuju dan memohon rakyat LIBYA supaya tidak tertipu dengan tindakan pihak barat itu.

Di RUSSIA menggesa serangan bersifat membuta-tuli itu dihentikann dan tidak menerima penggunaan RESOLUSI 1973 kerana ia melebihi apa yang sepatutnya. China juga meluahkan rasa kesal keatas operasi ketenteraan yang menyebabkan kematian ramai orang awam.

saya amat setuju dengan pendapat penganalisis politik, Dr. Chandra Muzaffar jika benar mereka ingin membantu membebaskan rakyat mengapa mereka tidak bertindak begitu di Palestin dahulu.

Dalam serangan itu, 112 peluru berpandu Tomahawk dilancarkan keatas lebih 20 sasaran di pantai untuk membuka laluan kepada pasukan udara bertindak melumpuhkan pertahanan udara LIBYA.

Belum reda dengan bencana alam ke atas JEPUN...Bumi LIBYA pula bergolak.

Ya Allah semoga kau memelihara keselamatan orang ISLAM di kedua-dua negara itu...dan kau tunjukkanlah jalan yang terbaik bagi mereka menghadapinya. Tabahkanlah hati mereka menerimanya..keatas kau juga lah kami meminta pertolongan...Amin ya rabbal alamin..

berita lebih terperinci HARIAN METRO ONLINE





untuk melihat dengan lebih jelas gambar-gambar serangan di LIBYA ada di sini GAMBAR

CUBA TRY TEST DENGAR LAGU NIE!!!


ALLAH YA NUR 



BILA WAKTU TELAH BERAKHIR


artis yang berasal dari Indonesia..ini kiranya nasyid made in Indonesia lah...layaannnn!!! janji ada unsur-unsur baik dalam lagu nie...tenang mendengarnya. 


~TUAN BESAR MARLINA OMAR~

Hahaha..kalau TUAN BESAR MARLINA OMAR nie baca mesti dia MARAH!!

hey!! macam mana boleh jumpa blog nie ha? bijak sungguh TUAN BESAR ini. 6 kali view tu dengan 2 nama yang sama cuma gambar profil je berbeza..muhahaha.

ntah bila lah TUAN BESAR nie skodeng ntah..nie mesti keja bangun mengigau malam online tenet..skrg nak gak tunggu TUAN KECIK AN, LIESA, DIRAH pula follow...meramaikan majlis lah nanti.

Disebabkan TUAN BESAR MARLINA OMAR dah follow blog nie..sebagai HADIAH saya nak promote lah hasil tangan TUAN BESAR yang sememangnya BESAR ini..mari-mari!!!!

KIAMAT PASTI TIBA

Al Quran : (7) Al A’raaf : Ayat 187

Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: “Bilakah terjadinya?” Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba”. Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”. (QS 7:187)




Tanda-tanda kiamat kecil

1. PENAKLUKAN BAITUL MAQDIS
>> “Rasulullah s.a.w. telah bersabda: “Aku menghitung enam perkara menjelang Hari kiamat. “Baginda menyebutkan salah satu diantaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis.” (Sahih Bukhari)

2. MEMUTUSKAN PERSAUDARAAN DAN BERSIKAP BURUK DENGAN JIRAN
>> “Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan bersikap yang buruk dengan jiran” (H.R Ahmad dan Hakim)

3. ZINA BERLELUASA
>> “Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang sesuka hatinya melakukan persetubuhan seperti keldai. Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang” (Sahih Muslim)

4. ALAT-ALAT MUZIK MENJADI KEGILAAN
>> Ada yang bertanya kepada Rasulullah “Wahai Rasulullah bila hal itu terjadi?” Baginda menjawab: “Apabila telah bermaharajalela muzik (bunyi-bunyian) dan ramainya penyanyi-penyanyiwanita” ( HR Ibnu Majah)

5. MENGUCAPKAN SALAM KEPADA ORANG YANG DIKENALI SAHAJA
>> “Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalinya sahaja.” (H.R Ahmad)

6. WANITA BERPAKAIAN TETAPI HAKIKATNYA BERTELANJANG
>> “Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang”

7. BANYAK DUSTA DAN TIDAK MENYAMPAIKAN BERITA DENGAN TEPAT
>> “Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh ibu bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu.” ( Sahih Muslim)

8. ORANG HINA MENDAPAT TEMPAT TERMULIA
>> “Di antara tanda-tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh orang yang bodoh dan hina. Maka Orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia” (H.R Thabrani)

9. BANYAK SAKSI PALSU
>> “Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar.” (Riwayat Ahmad)

10. MENGHIASKAN MASJID DAN MEMBANGGAKANNYA
>> “Diantara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megah dalam mendirikan masjid”( H.R Nasai)

sedarkah kita bahawa tanda-tanda kiamat kecil ini sudah wujud di persekitaran kita??

percayalah bahawa kiamat itu akan muncul ketika semua manusia sedang leka dengan hal dunia..

Bumi kini telah semakin uzur..tidak mampu lagi bertahan dengan kerosakkan yang dilakukan oleh tangan-tangan manusia itu sendiri..

massive 8.9/9.0 magnitude earthquake hit the Pacific Ocean nearby Northeastern Japan at around 2:46pm on March 11 (JST) causing damage with blackouts, fire and tsunami

ayat quran [hud; 11:3]

Dan hendaklah kamu memohon ampunan kepada Tuhanmu dan bertaubat kepada-Nya,nescaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik kepadamu sampai waktu yang telah ditentukan.Dan Dia akan memberikan kurnia-Nya kepada setiap orang yang berbuat baik.Dan jika kamu berpaling,maka sungguh,aku takut kamu akan ditimpa azab pada hari yang besar (Kiamat)


MasyaAllah!!

Allah Maha Besar lagi Maha Mengetahui...

secara kebetulan pula tragedi TSUNAMI yang melanda JEPUN baru-baru ini berlaku pada tarikh 11/3/2011 sama dengan bilangan surah Hud itu...







tiada yang dapat menghalang kekuasaan Allah S.W.T...

kemana kita mahu melarikan diri apabila bencana seperti ini menimpa..air bagai mengejar kita dari belakang..rakus untuk menjamah kita. Air yang tenang kini menjadi ganas menerpa ke arah manusia yang lalai dan leka..biarpun perenang hebat di dunia belum tentu dapat melawan arus air sedemikian..Teknologi yang canggih juga kini tidak mampu berfungsi malah di bawa arus begitu sahaja..disana disini api marak membakar apa sahaja yang berada dilaluannya. Kereta dan rumah umpama mainan..sekali harung semua nya hilang...bandar yang berteknologi tinggi dan mempunyai rakyat yang berdisiplin tinggi ini musnah secara keseluruhannya.

Ya Allah jika itu yang kau berikan kepada kami dalam bentuk bencana alam, kami redha dengan ketentuan mu..kerana kami tahu sesungguhnya apa sahaja yang kau berikan kepada kami itu yang terbaik untuk kami dan ini juga adalah sebagai tanda peringatan kepada umat mu yang lemah dan hina serta lalai ini..tetapi janganlah kau mematikan kami selain kau mematikan kami dalam islam dan keimanan. Sesungguhnya kekuasaan mu itu tiada tandingan. Dan kiamat itu pasti datang tanpa kami sedar. Ya Allah Ya Tuhanku kau berikan lah kesedaran kepada kami..semoga kami sentiasa berada dijalan yang lurus dengan keredhaanmu..Amin ya Rabbal Alamin...

Semoga kita sentiasa dalam keinsafan...

PERIHAL NENEK & CUCU-CUCUNYA

Baru tinggal 2 hari bersama sudah macam-macam kerjanya..Hari pertama tinggal dengan nenek, adiknya jatuh, rumah dah macam tongkang pecah...kusyen di buat khemah, kononnya tempat 'persembunyian' dari musuh..kata cucunya lah..bantal peluk di buat papan gelongsor..siuuuu!! dari atas turun kebawah. Bunyi gelak ketawa jangan cakap lah...nenek pun boleh jadi gelak sama.

Itu hari pertama, masuk hari ke dua...hish! hish! apa pun tak boleh nak kata..pagi-pagi sebelum saya berangkat ke kerja sempat lagi 'skodeng' apa si nenek buat dengan 2 orang cucu nya yang agak hyperaktif tu..celah tingkap nampak lah hero dan heroin tu dok main..tapi kelibat neneknye tak plak saya nampak..'skodeng' di perinci kan lagi, barulah nampak neneknya sedang baring di sofa sambil memerhatikan cucu-cucunya bermain.

Malas lah saya nak kacau...so saya ambil keputusan pergi kerja, nanti saya balik kerja masih boleh jumpa dengan mereka lagi..

Dipendekkan cerita, selepas saya balik dari kerja saya terus berjumpa mereka..sukanya mereka menyambut 'makusu' nya ini...saya beri lah mereka gula-gula seperti biasa. Agaknya sebab tu lah mereka hyperaktif kot..

Disini neneknya pun bersuara lah..katanya tekak nenek sakit sangat..rasa macam bengkak. saya rasa itu mungkin tonsel..penyakit keturunan! tapi nenek kata rasanya lain sangat..pelik!!
nenek makan apa?? nenek kata tadi cucu-cucunya beli roti..mamak roti tu bagi lah mereka gula-gula 'BANG BOOM' lebih kurang lah nama nya (pembalutnya tak sempat nak capture). Neneknya pun gatai lah nak merasa...

Benda nie bungkusannya ala-ala gula-gula..dengan design di luarnya..BOOM!! memang tertarik lah budak-budak nie.

Neneknya bukak lah dalam nya serbuk berwarna kelabu..halus!! nenek, nenek, nenek makan lah kata cucunya...nenek pun makan lah serbuk tu. Piauuu!!! apa rasa nya nie..rasa kelat, payau, pahit..kata nenek macam rasa sabun je. Nenek pun terus buang semua gula-gula yang cucu-cucunya beli tadi..

tak sampai beberapa minit..tekak nenek rasa sakit sangat...nenek pun tunggu lah saya balik nak 'manja-manja' lah tu..pas nenek cerita nenek terus amik gula-gula yang nenek dah buang tadi nak tunjuk kat saya lah kononnya..

Astaghfirullahalazim!!

Nenek nie bukan gula-gula ini BOOM!! mercun bola...
nenek makan mercun!! makan belerang nenek...

nenek dengan cool nya menjawab...OH! BELERANG KE? NASIB NENEK TAK MELETUP TADI...hahaha
nenek nie sengaja buat lawak or nak sejukkan hati nenek yang 'terkujat' tu..

cucunya punya hal tak pasal-pasal nenek makan belerang...

ini nenek

ini Aisyah

ini Aiman


*NENEK dalam cerita saya nie adalah MAK saya dan cucu-cucunya AISYAH & AIMAN adalah ANAK BUAH saya.

KAULAH RAKAN SEPERJUANGAN KU


Tadaaa....nie lah kakak saya di tempat keje.. Nama nya AFIZA ABDULLAH...saya dengan kakak nie amat-amat lah 'kamceng' sehingga kan kemana sahaja sentiasa berdua. Kami berdua nie pon otak serupa.. dua-dua kaki gelak kalau bab IMAGING bagi kat kami mmg melampau lampau lah jawabnya.

Kami selalu 'buli' AMIR sebab AMIR nie pon kadang-kadang lawak juga..selama 7 bulan bekerja dengan kakak nie saya sendiri pun sentiasa bersemangat nak pergi keja. Kalau ada masalah terus tak jadi moody pasal kakak nie suka buat lawak sekali dia gelak bergegar office di buatnya.

Tapi.....

Kenangan kami tak panjang...sekejap sangat saya rasa tempoh perkenalan selama 7 bulan itu...rasa tak puas lagi nak mengusik kakak, nak gelak ketawa bersamanya nak dengar celotehnya tentang anak-anak, perihal hidupnya. Banyak yang saya dapat dari cerita-cerita kakak. 

kami juga selalu kuar sama-sama...kini semua itu tak dapat nak dibuat lagi, sebab kakak dah tak ada dah tak kerja situ lagi..hari ini hari last kakak dengan saya...sungguh sayu! tak sangka kakak di buat begitu.

Tak apa kakak orang sabar tak selalu rugi..betul dah apa yang kakak buat minta maaf padanya. Tapi maaf kakak tidak di layan. Tak mengapa kakak, janji kakak minta maaf. Bagi saya itu sudah memadai..Kakak berhenti lah kakak sebab kakak dah banyak bersabar...kakak jangan sedih dengan kata-katanya...

Orang begitu kakak, lagi kita menyembah lagi dia 'NAIK'...kakak cari lah rezeki di tempat lain..saya dah tak sampai hati lihat kakak di 'kutuk' dari belakang. Saya kenal kakak sebab itu saya rasa situasi itu tak sepatutnya berlaku..

Dia kata tadi kakak tidak boleh ditegur...tapi saya rasa dia yang tidak boleh di tegur. Dia kata kakak tak sepatutnya hantar puteri bongsu kakak ke Sungai Buloh tapi saya rasa dia yang suruh kakak buat begitu. Dia kata kakak suka bawak masalah rumah tangga ke office...tapi saya rasa dia selalu buat begitu..sampai anaknya juga kita nak jaga. Dia kata kakak selalu cuai dalam kerja...tapi saya rasa sekali sekala saja tak lah sampai MERUGIKAN SYARIKAT..Dia kata kakak selalu bercakap dalam nada yang tinggi kurang sopan..tapi saya rasa dia lagi kurang sopan bila bercakap.

Tak mengapa lah kakak....saya rasa dia salah buang orang. Elok juga kakak berhenti dari kakak di jadikan kulinya. Serius saya cakap saya amat berpuas hati dengan keputusan kakak nak berhenti...saya sokong apa yang kakak lakukan. Sebab lagi lama kakak di sini lagi hebat dugaan kakak kena tanggung..

Kakak..kakak...saya akan selalu rindukan senyuman kakak, ketawa kakak yang macam 'pontianak', suara kakak yang lunak bila saya tak sabar nak kan sesuatu, usikan kakak, kerja kakak yang cekap, walaupun kadang-kadang sikap kakak buat saya marah...tapi saya seronok kenal kakak...

tadi masa kakak peluk saya, kakak cakap saya lah kawan paling baik pernak kakak jumpa. Menitis air mata saya....tak terkata saya ketika itu...kakak tahu selepas kakak pergi saya tak sudah-sudah menangis. sayang juga saya dengan kakak...heeee!!! saya lihat tempat kakak dah kosong sunyi je...

Tak apalah esok saya kerja sorang-sorang..tak ada lagi suara yang pagi-pagi panggil saya 'LALINK' tak ada lagi orang yang saya nak usik...kini saya pula yang berhadapan dengan dia...sudah tentu saya pening nanti...nak 'ngadu' kakak dah tak ada...tak apa saya masih ada masa untuk seminggu sahaja lagi..

Kakak..kakak..saya sayang kakak. Hope kakak selalu ceria, dimurahkan rezeki, sihat selalu...dan dilindungi oleh ALLAH S.W.T..ada rezeki saya jumpa kakak lagi. 

SALAM SAYANG DARI ADIKMU

UNTUK KAKAK

Afiza Binti Abdullah

Kenangan bersama mu tak dapat ku lupakan...







BAHAYA LOVE BITE

Upssss....18SX!!

Aikk...baru saya tahu rupanya love bite nie ada kesan di LUAR JANGKAAN. Jangan tak tahu...



Seorang wanita berusia 44 Tahun telah didapati LUMPUH buat seketika setelah melakukan love bite di bahagian leher oleh suaminya. 

Wanita itu lumpuh di bahagian kiri badanya...

Para doktor yang merawatnya bingung dari mana punca wanita ini diserang strok atau lumpuh...setelah di kaji mereka mendapati punca nya kerana love bite di leher wanita itu yang menyebabkan darah beku di arteri...

so pada korang-korang yang SUDAH BERKAHWIN jangan buat benda nie ea..asenye bukan IDEA yg bagus untuk di tiru...

Bagi yang BELUM BERKAHWIN pula anda di nasihatkan LANGSUNG tidak boleh meniru aksi ini...nak kena lah tu kalau buat. 

nampaknya adegan romantik ini kadang-kadang membawa kebaikan kadang-kadang juga membawa KEBURUKAN...lagi-lagi pada yang BELUM BERKAHWIN!!

DONT TRY OK!!



KISAH KASUT TUMIT TINGGI




Wanita dengan fesyen memang tak dapat dipisahkan...namun antara sedar atau tidak fesyen ini juga memberi impak kepada masalah kesihatan tubuh badan contohnya kasut tumit tinggi, kasut ini memang cantik, macam-macam design ada di pasaran..bagi PENGGILA kasut tumit tinggi dia orang ini sanggup je menghabiskan duit untuk mendapatkan setiap design terbaru di pasaran..GIAN!! gitu..tak ada duit di ada kan...kalau ada duit dihabiskan dengan beli 'natang' nie. Agak-agak, korang tahu tak apa KEBURUKAN dari memakai kasut tumit tinggi ini?? Mungkin ada dikalangan korang yang dah tahu..tapi tak apa, saya akan beritahu pada yang tak tahu tu..

  • Memberi tekanan pada lutut sehingga 26 peratus dan ia boleh menyebabkan penyakit sendi.
  • Mengakibatkan kesakitan pada kuku
  • Radang kulit
  • Bengkak pada jari kaki
  • Menyebabkan kesakitan pada punggung
  • Kesakitan pada bahu, siku, pergelangan kaki juga tangan
  • Menyebabkan rambut gugur
  • Masalah kesuburan dan kitaran haid

NAMPAK!!!

Banyak kan kesan BURUK nya...memang nampak bergaya, sweet, seksi, GEMPAK!! cantik...tapi mendatangkan bahaya pada kesihatan. Kalau nak 'K.O' cepat boleh lah kot. 

Nasib lah saya BUKAN pengemar kasut tinggi...langsung tak pernah pakai kot, takut kang ada kaki yang tersangkut kat penghadang longkang..naya je!!! baik pakai kasut 'leper' macam aladin tu...senang gak nak bergerak..bebas!!! tanpa was-was...



DIA YANG MENCIPTA KITA DAN KEPADA DIA JUA KITA KEMBALI

Tanggal 6 Mac 2011

Pukul 5.32 petang..

Saya mendapat mesej dari ADIK sayang bahawa abah nya telah tiada.. Innalillah waiinalillah hirojiun...tiada kata yang dapat saya ungkapkan ketika itu. Saya telefon ADIK sayang dengan niat dihati untuk bertanya benarkah berita yang ADIK sayang sampaikan itu. Ya...berita itu memang benar..Salam Takziah dari akak untuk ADIK sayang, semoga roh abah ditempatkan bersama golongan beriman dan dicucuri rahmat..Allah S.W.T sayang kan abah..hari ini abah terpilih oleh Allah S.W.T untuk berdamping dengannya di dunia yang kekal. InsyaAllah abah BAHAGIA di sana ADIK sayang..

Akak faham apa yang ADIK sayang rasa sekarang, kehilangan orang tercinta..bukan mudah untuk ADIK sayang menghadapinya bukan senang untuk menghapuskan rasa sedih di hati, tabah kan lah hati wahai ADIK sayang..hapuskan air mata mu itu..jangan lah ADIK sayang menangisi pemergian abah...kalau abah tahu sudah tentu abah juga merasa sedih. ADIK sayang teguh kan hati mu itu untuk menerima segala takdir yang MAHA ESA...

Ingat ADIK sayang hidup ini perlu diteruskan..mahu atau tidak mahu ADIK sayang perlu redha hidup tanpa abah. Mak masih memerlukan ADIK sayang untuk terus kan kehidupan...ADIK sayang masih lagi bertuah kerana mempunyai mak...masih ada lagi tempat untuk bermanja. Tenangkan lah hati mu wahai ADIK sayang..

Setiap yang hidup pasti akan mati..itu sudah tertulis sejak azali. Cuma yang bezanya bila? dan bagaimana caranya? Abah pasti gembira setelah berjumpa dengan ADIK sayang hari itu. Abah juga pasti tenang apabila niatnya dapat dipenuhi. Ya Allah semoga roh abah tenang disana bersama golongan yang beriman.

ADIK sayang, bersabarlah dengan dugaan maha hebat ini, setiap orang pasti merasa. Akak mu ini jua tidak akan terlepas merasa seperti mana ADIK sayang rasa sekarang ini.

Jika ADIK sayang bersedih, akak mu ini juga turut bersedih..ADIK sayang selagi nyawa akak masih ada, selagi itu akak sentiasa ada untuk adik. Luahkan lah apa yang terpendam di hati ADIK sayang...akak tidak akan merasa susah sedikit pun.

Mungkin akak tidak dapat mengantikan tempat abah, orang yang selalu di hati ADIK sayang..tetapi akak boleh jadi teman sejati ADIK sayang bila ADIK sayang memerlukan.

YA ALLAH tabah kanlah hati ADIK sayang
menerima segala dugaan dariMU,
tenangkan lah jiwanya, hapuskanlah kesedihannya..
dan cucuri lah rahmat keatas roh arwah abahnya..

AL-FATIHAH kepada arwah abah ADIK sayang NAZLIA BINTI KAMARUZAMAN

Jadikanlah setiap detik bersama arwah abah sebagai kenangan yang paling indah dalam hidup ADIK sayang..kenangan yang tidak ternilai, yang sangat bermakna....

luahan hati ADIK sayang untuk abah nya

DIA YANG MENCIPTA KITA DAN KEPADA DIA JUA KITA KEMBALI...

SUDAH KALI KE 3 SAYA DATANG

Kali pertama bertentang mata, dah mesra...kali kedua pula sudah pandai bergurau..kali ketiga SUDAH 3 KALI SAYA DATANG mana awak punya janji??

Haiyaaa....dia sudah tuntut janjinya maa..apa lagi yang saya mahu cakap.

Hello..apa nama awak? boleh saya tau...dari tadi saya panggil akk saja. Sudah dia sengaja atau x sengaja nk tanya nama saya nie. Ahhh..rahsia2.

Eh muka akk ha macam kawan saya waktu saya sekolah dulu...sejibik lagi sebentuk..comey dan manis..cuba akk senyum..haii mmg sejibik. boleh buat saya rindu sama kawan saya. Eceh budak nie die puji-puji saya plak..adesh. sengaja lah tu..

itu ayat masa mula-mula mesra..almaklumlah kali pertama jumpa...

What's up...akk! saya datang lagi...kali nie saya tak kira saya mahu tanya juga apa nama akk..Nampaknya budak nie btol2 nk tau nama saya. sekeh gak kang! haish..

Woooo...nama seindah rupa lah. Oh! Aida...Oh my good..dia bermadah plak. iuuu....syuhhhh!!!

eh saya ada kata ari tu kawan saya yang sejibik lagi sebentuk macam muka aida...memang nama nya pon aida jugak..kebetulan ke? gile...

kali ke 2 datang...

Nama sudah tau, umur pon sebaya..tak mahu bagi nombor hp ka? baru lah senang mahu contact-contact nanti..ini lah yg paling malas saya nk layan.

Alah kalau u mau no hp saya ha..u kene datang KALI KE 3 lah baru saya bagi nanti..ada boleh ka? betul ke ape saya cakap nie..harus ke?

Ok la kalau macam tu..nanti kalau saya datang KALI KE 3...aida mesti bagi no hp..saya pegang kata-kata aida. huh! nasib ah...saya pon banyak lagi keje nk buat nie..ha ok2 kononnya penutup ayat lah..

TAPI SEKARANG muncul plak si dia nie buat KALI KE 3..haiyaa!! nape lah DURO PARTS nie x hantar org lain...nape mesti dia nie. Mana saya nk menyorok nie...

Hai..aida...apa kaba? still comey macam ari pertama saya jumpa. erkkk!!! kenyang perut saya mendengarnya..

Dengan muka yang x bersalah saya pura-pura bergurau dengannya...dengan hasrat supaya dia lupa JANJI saya hari tu. Kalau lah dia lupa...

Ha...ape lagi sudah KALI KE 3 saya datang mana janji u aida...

TIDAK!!!!!!!

Ok...bagi no hp u nnt saya call u..boleh?

macam tu lah aida sayang...muahahah!!! ayoyo...banyak seram bunyi ayat tu

padan muka, jangan harap lah kamu nak dapat no hp saya...no hp kamu saya pegang buat koleksi...ada keperluan baru saya call..bila aircond perlu di service.

SURESH..SURESH..

si budak india yang berkulit putih ala-ala melayu tulin, berasal dari jengka, Pahang...

Gila popular saya..sampai budak india pon minat dengan saya. hahaha...korang mesti tak percaya. sebab saya pon tak percaya..

TOLONG..TOLONG mana perginya jejaka MALAYA semua. Sudah pupus ka...

tapi sangat-sangat best layan SURESH nie sebab dia mengamalkan adat melayu dalam hidupnya..

THANKZ SURESH...

Salam perkenalan...

HISH! HISH! BOLEH TAHAN KAH??

Tension, tertekan, sedih, mara, kecewa macam-macam perasaan saya ada sekarang nie..tapi saya seorang yang SELALU HAPPY dan sudah semestinya saya tidak suka akan MASALAH, so macam mane pon besar MASALAH itu saya akan pastikan ia tidak menganggu sedikit pun mood SELALU  HAPPY saya.

Tapi sejak akhir-akhir ini saya sendiri merasakan diri saya agak kurang cergas...HAPPY saya juga sering berjadual tidak seperti biasa iaitu SELALU HAPPY. Kadang-kadang saya seperti perlu kan ruang yang sunyi untuk menenangkan semula mood saya. Ya!! saya tak nafikan apabila saya ada MASALAH dan untuk kembali semula ke mood SELALU HAPPY, saya perlu BERMASAM MUKA utk beberapa minit atau paling lama selama 1 jam..selepas itu InsyaAllah saya akan HAPPY semula.

Hal ini juga telah membuatkan saya selalu merasa BERAT HATI apabila saya ke 'sana' iaitu tempat saya mencari rezeki.

Mungkin jika saya beritahu kalian semua...kalian semua tidak memahaminya, dan mungkin juga kalian akan kata itu hal biasa dalam MENCARI REZEKI. Tapi ia bukan salah kalian kerana kalian mungkin tidak pernah mengalami suasana KETAT sedemikian di tempat kalian mencari rezeki.

Cuma orang yang pernah mengalaminya akan bertindak balas dalam sesi luahan hati itu nanti...

Saya hanya ingin anda bayangkan jika anda mengalami suasana yang agak, mungkin, atau memang serupa dengan suasana tempat mencari rezeki saya, dan apa yang akan anda lakukan??

Bekerja dengan tempoh masa antara pukul 8 pagi hingga 5.30 petang....sabtu setiap minggu anda masih perlu menguruskan pelbagai kerja, dengan limit had waktu dari pukul 8 pagi hingga 1 tgh hari. Dimana jika 'ORANG KUAT' anda masih tidak pulang anda juga perlu menunggu kepulangan beliau...barulah anda sendiri diizinkan meninggalkan pekerjaan anda.

Bagi 'ORANG KUAT'...anda tidak ada kerja jika anda kelihatan duduk termenung walaupun anda sendiri baru beberapa minit berehat untuk menyegarkan mata, badan dan tangan anda, pastinya anda akan diberi TUGASAN baru oleh 'ORANG KUAT' anda. Kerana beliau pernah mengatakan yang anda bekerja MAKAN GAJI bermakna anda perlu bekerja setimpal dengan nilai gaji anda.

Anda susah untuk mengambil cuti tahunan kerana 'ORANG KUAT' anda memerlukan anda setiap ari untuk menyelesaikan kerja2 beliau..anda dilayakkan bercuti secara bergilir-gilir dengan rakan-rakan anda. Jika anda tiada rakan anda ada, dan jika anda tiada rakan anda pula ada. Begitulah..BOLEH anda bayangkan jika rakan anda mengambil cuti seminggu atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan...dan kerja-kerja rakan anda itu adalah tanggungjawab anda serta kerja anda juga sudah semestinya hak milik kekal anda.

'ORANG KUAT' anda juga memilih KASIH..saudaranya didahulukan. Jika saudaranya datang lewat, dimaafkan, jika saudaranya tidur tidak dikejutkan, jika saudaranya bercuti beliau izinkan, jika saudaranya memerlukan cuti walhal seminggu pun beliau benarkan...kata beliau saudaranya mungkin PENAT, BERPANASAN, TIDAK SIHAT atau KELUARGA memerlukan. Jika anda melaporkan ketidak puasan hati anda tentang hasil kerja saudaranya kepada 'ORANG KUAT', beliau akan mengatakan saudaranya adalah orang lama di jabatan ini..dan anda?? terpaksa akur dengan beliau..

Sedikit kesilapan anda ianya akan dilihat sangat BESAR di mata 'ORANG KUAT' dan kadang kalanya anda dicop sebagai MERUGIKAN pihak jabatan. Padahal kesilapan itu berpunca dari beliau yang sama sekali tidak menyemak semula tugasan yang anda sediakan. Mungkin baginya beliau hanya berhak menurunkan TANDA TANGAN sahaja dan tugasan lain semuanya terletak di BAHU anda. Tidak kah anda sedar yang anda lebih bekerja kuat untuk beliau yang hanya tahu mengoyangkan kaki sahaja. Dari A-Z anda yang mengawalnya. Katanya beliau sudah PENAT untuk memikirkan hal berkaitan kerja ini. Jawapan yang agak melucukan....apa yang beliau susah-susahkan LETAK JAWATAN sajalah. Ramai lagi yang lebih bertanggungjawab.

Jawatan anda menentukan tugasan kerja anda..tetapi bagi 'ORANG KUAT' itu tidak bermakna anda tidak perlu lakukan pekerjaan lain. Anda WAJIB melakukan kerja-kerja pembantu tadbir rendah, pembantu akaun, setiausaha, dan juga membuat kerja-kerja amal apabila 'makcik' cleaner tiada, kadang kala juga anda perlu menurut segala perintah 'ORANG KUAT' kalau haus diberi minum kalau makan diberi makan.

'ORANG KUAT' diwajibkan menghadiri kursus, tetapi beliau menghantar anda pula...kemana beliau pergi?? beliau pergi BERCUTI bersama keluarga. Anda pula yang terpaksa meninggalkan keluarga.

Gaji setiap kali anda bertanya, anda pasti di 'SEMBUR'..mahu gaji awal kerja tak seberapa. Wahai 'ORANG KUAT' tahukah gaji yang kami tanyakan itu untuk anak-anak kami yang sedang kelaparan, rumah sewa kami yang telah DIKUNCI oleh tuan rumah atas kelewatan 'ORANG KUAT' sendiri?? Maklumat gaji telah kami sediakan, tidak perlu susahkan 'ORANG KUAT' mengira bilangan hari, mengira bilangan cuti semuanya telah KAMI SEDIAKAN...'ORANG KUAT' hanya turunkan TANDA TANGAN sahaja. Payah sangat kah?

CLAIM...duit itu dari duit anda sendiri, yang anda telah keluarkan ketika menyertai kursus, OT dan mungkin membeli sesuatu untuk kemudahan jabatan...salahkah anda untuk menuntut semula wang yang anda telah keluarkan? bila anda telah menyerahkan claim tersebut kepada 'ORANG KUAT' beliau boleh bertanya dengan anda...Gaji baru bagi hari itu...tak kan dah habis....cakap nya seperti beliau yang punya jabatan.

Siapa tahan jika anda sering mendengar 'ORANG KUAT' memprotes hasil kerja rakan-rakan anda, yang anda rasakan rakan-rakan anda bertungkus lumus menyiapkan. Kesian melihat muka-muka rakan yang sedang di maki, di hamun sedemikian rupa. Sabar ya wahai rakan-rakan...kerja yang bagus tidak dipandangnya...yang SALAH juga dia nampak. Sikit pun tak pernah mengucapkan terima kasih...malah di 'complain' lagi..itu tak kena ini tak kena..itu salah ini salah..audit form saja pernah lebih 10 kali di audit.

Meja anda tak pernah surut dengan kerja...kerja lama tidak siap, diberi kerja kedua, kerja kedua tidak ready lagi, diberi pula kerja ketiga...katanya ketiga-tiga itu 'URGENT'..bila 'ORANG KUAT' tanya sudah siap?? anda dengan jujurnya dan terpaksa menajawab TIDAK maka secara automatiknya anda akan DISEMBUR dengan beliau...tadah sajalah telinga. 3 kerja sebut memang senang...3 kerja kalau 1 kerja cabang nya ada 10 kalau 3 kerja sudah 30 cabang anda perlu MEMERAHKAN otak anda untuk sehari bekerja. kalau 2 hari?? tak stress kah otak anda? kalau satu kerja anda tangguh 'ORANG KUAT' tidak akan menunggu untuk anda siapkan kerja itu...kerana 'ORANG KUAT' akan sentiasa menambah kerja anda dalam sehari ke sehari..

BOLEH TAHAN KAH ANDA??

mengikut maklumat yang saya sendiri lihat..pekerja-pekerja sebelum ini hanya bertahan selama lebih kurang 3 bulan sahaja...paling lama 4 bulan. Agaknya mereka juga mengalami nasib seperti saya dan tak terlarat nak layan kerenah 'ORANG KUAT'...dengan bangganya saya lah orang paling lama yang boleh bertahan iaitu  selama lebih kurang 7 bulan..

sejak akhir-akhir ini je saya dah TAK BOLEH TAHAN lagi!!!!!!

KHAS UNTUK

HARIMAU BELANG






KUN FA YAKUN...PART 2

Haish..malas lah nak taip banyak...setakat 1-2 patah ayat sudah...eh! rase macam dah lebih dari 1-2 patah ayat nie..berpatah-patah plak dah. So alang-alang dah terlajak tu emmm..teruskan je lah ea..(sebenarnye mmg nak berpatah-patah pon)

Hasilnya saya berjaya juga meng 'snap' beberapa gambar kesan dari kebakaran semalam DISINI

Masa saya lalu tu mereka-mereka sedang sibuk merekod bilangan kerugian dan nama-nama pemilik kedai makan yang hangus itu...








Ha...abeh cik API nie sapu bersih...nasib baiklah die x sapu banner n papan tanda kedai..kalau x lagi sedihhh..

Dalam banyak-banyak kedai yang HANGUS nie ade 3 kedai je TERSELAMAT..salah satunya 



kedai nie maintain je jual nasi lemak...mcm xde pape berlaku je..padahal GENG dan JIRAN-JIRAN sebelah menyebelah dia dah pening..ada yang terpaku je tengok kedai dia HANGUS..sabar ia tuan2 puan2..apa leyh wat dah terjadi redha je lah...(pandai cakap kalau kene sendiri baru tau mcm ne)

Kat sini saya amat berbesar hati dan tabik SPRING pada peniaga yang mempunyai semangat yang kuat..bukan apa saya ada perasaan tadi..2 orang peniaga still jual breakfast walaupon just pakai payung pasar dengan meja kecil, dah tu depa berniaga depan kedai makan mereka yang musnah plak tu..

HEBAT!!!

kedai terbakar belakang kira..yang penting duit MASYUKKK!!!

tapi mmg btol kalau semangat kita kuat apa pon yang terjadi dah tak kisah...

Hope kedai yang terbakar nie akan dibangunkan semula oleh Pihak Pemaju MAJLIS PEMBANDARAN SELAYANG..

dan saya juga dapat melepaskan rindu dengan NASI AYAM dan AIR KAK LEHA, SITI TOMYAM GELAS BESAR, ABM, NASI CAMPUR dan MEE KARI...








KUN FA YAKUN...

Tadi niat di hati nak bawak abah kesayangan saya menjamu selera di satu kedai nie, area2 Danau Kota dengar2 ramai yang kata sedap steamboat kat situ..so berangkat lah kami ke kedai tersebut...tapi HAMPA lah orang terlalu ramai lah plak..potong stim tol...nk je saya halau semuanye. (ada hati nak buat mcm tu) agaknya tak ada rezeki lah tu..

Dengan hati yang berat lebih kurang 1 tan saya bawak abah pergi kedai makan biasa2 dekat dengan Greenwood...AIR BUAH GELAS BESAR punyee...kali nie mmg REZEKI kami berdua. Alhamdulillah...

Abah teringin sangat nak makan ikan merah masak masam manis...so kami order ikan merah masak masam manis dengan nasi kosong je...air kami pilih air barli suam...Piuuuwwww...sedap!!! walaupun makanannye very2 simple...



nie muke abah saya tengah sabar menunggu ikan merah masak masam manis....hari nie abah saya bersuara agak ROCK!! sebab terlalu meneran ketika azan SUBUH pagi tadi..sian abah ea. 


tengok2 sedap kan? nyum..nyum... Pastu kami bungkus satu chicken chop utk bawak balik plak..banyaknye makan...jangan salah paham chicken chop tu untuk anak buah saya Aisyah...dan saya tumpang DUA kaki...muahaha

tengah sedap-sedap dok jamu selera tu...TIBA-TIBA orang kat dapur kedai tu menjerit??? jerit ape ea??


jerit.....API!!! API!!! DAPUR TERBAKAR!!!!

gluppp!!! ini gurauan ke cobaan?? sume yang makan kat kedai tu TERcengang TERnganga TERpukau TERkejut TERpaku dan TER..TER..dan akhirnya

semua TERLARI....ade yang x tau pape pon tros lari...ade yang dok terkulat2 kat situ...yelah x paham..atau BLURR....

saya dan abah pon terus bangun tinggal kan makanan yang belum sempat habis tu...sayangnya!! dalam keadaan kecoh2 tu baru lah saya dan abah perasan rupa-rupanya kedai tu dah terbakar...api menjulang-julang naik....di bahagian dapur kedai tu. 

Suasana riuh seketika...kedai2 sebelah menyebelah sebuk tarik barang masing2..siap bawak troli jual nasi ayam tu...BERGOYANG2 ayam dalam tu..macam menari plak saya tengok...

Tak sampai 5minit lampu sekeliling deretan kedai tu tertutup...keadaan gelap gelita...orang ramai mula panik...tuan punya kedai tu pon xtau kt mane...sebenarnye xkenal pon..keadaan disitu hanya diterangi lampu jalan dan cahaya dari api. 

Datanglah kaum kerabat badan-badan penyelamat..POLIS, BOMBA, JPA ke lokasi..kami di suruh ke seberang jalan kerana katanya kemungkinan gas dalam kedai tu akan meletup bila2 masa sahaja..Huiii!!! cuak btol oooo....sampai ngeko je mane abah pegi..panas kat situ jangan cakap lah...

Pastu sempat USHA muke abah jap...tgk muke abah macam risau semacam je. Rupa-rupanya abah teringat kat CIK VIVA kesayangannye...Alamak...kereta abah!!! Waaaa.....hope x rentung macam kedai nie. 

Merempat lah kami dekat tepi jalan besar nie..ramai orang MENONTON tok sah cakap lah...nyemak situ lagi ada..POLIS pon susah nk kawal. Tapi satu je yang saya respek kat orang MALAYSIA nie. depa sanggup turun padang sama-sama tolong tau...ada yang tolong tarik GAS, BARANG2, ada yang siap tolong BOMBA simbah air gitu...1 MALAYSIA la katakan...nampak muka bangga saya nie??

Lepas tu pihak POLIS bagi 'LAMPU HIJAU' soh selamatkan kenderaan masing2..so kami pergi selamatkan CIK VIVA...Dalam kelam kabut tu sempat gak saya 'snap 2-3 keping picture semasa saya dan abah mengalihkan CIK VIVA...






itu sahaja yang dapat saya share kan..last2 minit baru teringat nk snap picture...kalau ada rezeki sok lalu depan kedai nie nak snap sisa-sisa API nie plak siang hari..mesti lebih jelas nanti.

Dalam perjalanan nak balik tu tetibe rasa sedih..yelah kedai tu dah berpuluh-puluh tahun dibina...rasanye sejak saya berumur lebih kurang 9 tahun lagi...kini hanya TINGGAL KENANGAN...sekejap je tak sampai 1 jam...HANGUS semuanya.

DAN 

tinggal lah ikan merah masak masam manis diatas meja saya tadi...agaknya ikan tu mesti dah RENTUNG!!! 
bersama NASI, AIR BARLI dan CHICKEN CHOP utk anak buah saya Aisyah...

Aisyah jangan mara ha..esok lusa maksu belanja Aisyah lagi...tapi kite tak boleh makan kat kedai tu lagi sebab dah GELAP semuanya...

Kun fa yakun....maka terjadilah dengan izinNYA..tanpa kita dapat mengagaknya..




LUAHAN HATI TERAKHIR SEORANG AYAH

Bacalah, hayatilah, betapa seronoknya hati seorang ayah apabila menerima kehadiran cahaya mata...

nafastari: Catatan Buat Anakanda Kedua: "Anakandaku yang kedua, Sudah genap seminggu kamu lahir ke dunia ini. Kamu lahir pada suatu petang Ahad awal Disember pada permulaan musim se..."

itulah luahan hati terakhir sang ayah kepada anaknya...kerana pada tanggal 1 MAC 2011 si ayah telah meninggal kan dunia fana ini menuju ke dunia yang kekal di alam lain..semoga arwah si ayah ditempatkan bersama golongan beriman...dan rohnya dicucuri rahmat. AMIN...

AL-FATIHAH

blogs nafastari adalah blogs arwah Wan Ahmad Fadzil...100% hasil nukilan beliau..

semoga anak-anak beliau EMBUN dan KEKWA serta si isteri tabah menghadapinya.

EMBUN dan KEKWA anda bertuah memiliki ayah sepertinya....

SAYA SEORANG PENAKUT!!!!!! HISH..HISH..

Ape masalah saya, saya pon x tau..agaknye baka kot..penyakit turun temurun. Tapi mengikut sejarah dari emak dan abah saya lah mereka tak lah seteruk saya. Huh! saya yang paling teruk PENAKUT nye..hahaha

Jangan salah sangka saya bukan takut air, mahupun hantu (ade lah sikit takutnye). So saya takut ape?? saya takut dengan serangga....whatever lah serangga ape pon...sume saya takut.

Kalau nk jadi kawan saya, anda perlu tahan dgn perangai saya yang satu nie...kalau x tahan sila angkat kaki..saya x paksa..

Dari kecik sampai saya sebesar tong dram nie saya still tkot serangga...kalau 'bende' nie datang saya x tunggu lame2 dah saya bukak langkah seribu dua ribu dulu...nak patah balik tu kena pikir 1001 kali baru boleh..

Niat dihati nak letak gambar2 serangga yang saya takut tu..tapi tak jadi sebab DENGAN GAMBAR pon saya boleh rasa geli geliman...jangan tak percaya plak saya dah copy gambar tu tinggal nk paste je...bila saya tgk gambar tu terus meremang bulu roma saya. SO TAK JADI LAH...kang x sanggup plak nak bukak blogs nie.

Dengan ringan hati saya just senarai kan je lah beberapa serangga yang saya takut mengikut turutan dari yang paling takut kepada yang kurang takut..

*rasanya nie lah post saya yang pertama kali saya tak letakkn gambar...heeee~

1. LABAH-LABAH (semua jenis labah-labah tidak satu pon terkecuali)
2. LIPAS (kecuali lipas bodoh yang keje merayap je dan x boleh terbang serta anak-anak lipas)
3. KUMBANG (semua jenis kumbang..bertanduk ke, busuk ke, coklat ke, semuanye)
4. BELALANG (xkire saiz)
5. PEPATUNG (nama kampungnya Dragon fly)
6. CENGKERIK (yang malam2 asyik memekak je tu)
7. LIPAN (lipan bara, lipan rumah..berbisa ke x berbisa ke)
8. KERENGGA (skali gigit sakit ooo)
9. RAMA-RAMA (yang saiznye besar2 skali die terbang berbunyi sayapnye)

++++ serangga yang bentuknye menakutkan...
++++ asal serangga itu terbang semuanya saya takut..

saya juga geli kalau tgk semut berkumpul...iuuuuu!!!!

Orang tua kata kalau kita takut serangga nie lagi suke 'KEJAR' kite...saya dh cuba memberanikan diri, dan alhamdulillah setakat nie CIK LIPAS berjaya juga saya ketuk sampai MAUT..tapi kalau serangga lain saya TARIK DIRI...lagi-lagi Mr. LABAH-LABAH...

Abah saya selalu pelik, katenya kalau abah lalu tak jumpa ape pon..bila saya lalu macam-macam plak jumpa. Saya sayang abah..sebab abah suke bantu saya dalam menamatkan riwayat SERANGGA2 ini...maaf kan saya ea serangga2 saya bukan membunuh tapi pembunuh...(xsame ke) tapi......bukan salah saya, siapa suruh serangga tu masuk umah saya..atau lalu dihadapan saya. Cuba sorok2 sikit..mesti selamat.

Bak kata abah saya lah...jenuh lah SUAMI saya nanti...sebab kalau saya dah ternampak kelibat si serangga2 ini, saya akan pastikan mereka mati dan ditunjukkan kepada saya dulu walau mcm mane keadaan pon serangga itu..lepas tu.....

BARU BOLEH BUANG

jadi saya x lah TAKUT lagi..sebab saya dah yakin serangga2 itu x datang semula...mane nak tau kan..

SAYA TERLALU FOBIA dgn SERANGGA

mcm ne lah nk bagi cara supaya saya x tkot langsung dengan serangga nie...huh!!

Cubelah jangan DATANG terbang, merayap, melompat ke hape ke ke arah saya...carilah orang lain.

tapi saya xtkot pada cicak, ular, belut, gonggok (yang merah2 selalu ade kt rumah kampung tu), cacing benda2 yang lembut2 lembik2 gitu..OH! BERLAGAK nya saya. heemmmm...saya tak takut sikit pon. muahahaha...lagi-lagi KATAK..uh anda sungguh comey!!

AMARAN !!!

JANGAN CUBA-CUBA NAK 'MENGENAKAN' KAN SAYA DENGAN SERANGGA-SERANGGA INI...KALAU TIDAK SAMPAI SUDAH SAYA TIDAK MEMAAFKAN ANDA.

Amaran KERAS tu..jangan main-main

SALAH KAH HIDUP INI??

Percayalah hidup ini betul2 menyusahkan..rase macam kurang berbaloi je hidup di bumi nie, bertuah ke? ahhh...ramai yg kata hidup kat bumi nie sgt2 lah bertuah..langsung x masuk akal depa kate bertuah??

Kalau betul lah hidup nie bertuah, menyenangkan dan mengembirakan nape manusia ade je masalah...kadang2 masalah tu berat sebelah x adil, ade yang senang je 24jam...ade yg susah je 24jam...contoh org miskin x payah amek jauh2 negara kite cukup...die org diabaikan, di ejek..kalau ank2 depa masuk sekolah, pakai bju koyak2 kawan ejek, kawan2 buli, kawan2 gelak....kasut koyak kawan kate macam mulut buaya nganga tunggu makan..nk belajar pon susah ati. Yuran x bayar lagi...mak kate tunggu ayah dapat duit, ayah plak kate pokok getah xdpt toreh sbb hari ujan..

SALAH KAH HIDUP INI??

Ade yang sakit melarat nak bayar kos perubatan pon xde duit...nak kene beli ubat ini lah nak kene beli ubt itu lah, mane cukup kalau duit sebulan dapat Rm400 je itu pon hasil dari jual kerepek, nasi lemak dan kuih2. Kalau x paling rendah pon dapat lah Rm250 sebulan. Nak bagi mkn anak2 lagi...sekolah lagi. Biarlah je lah penyakit nie, ape leyh buat..kalau nk mati tu bile2 mase leyh mati...nk harapkan bantuan belum tentu dilayan.

SALAH KAH HIDUP INI??

Aku dilahirkan di dunia ini sebagai anak luar nikah dah tu dibuang pula...ade org kate aku nie org jumpe kat tepi tong sampah, nasib baik umur panjang...Semoga Allah S.W.T merahmati insan yg berhati mulia yg menyelamatkan aku..sedihnye tatkala aku melihat surat beranak ku bile ianya digunakan dalam hal2 yang amat penting, pada bahagian maklumat ibu bapa...TIDAK DIKETAHUI, cantik btol tulisan juru daftar ini. Sampai bile2 pon aku tetap anak luar nikah...bila ada salah dari ku perkataan itu juga sering disebut di hadapan ku. KAU ANAK LUAR NIKAH....

SALAH KAH HIDUP INI??

Berita kemalangan yang meragut anak kesayangan ku amat berbekas di hati ku...kereta yang dia naiki dirempuh oleh kereta lain..sayunye hati ini bila kepulangan nya yang dinanti bertukar tragedi. Mak masak lauk adik, adik mesti suke lauk ini, adik janji nk makan dgn mak...tapi adik pergi tinggalkan mak...mak rindu adik. Akibat terlalu rindukan adik, mak hilang ingatan...selalu menangis, ketawa, diam seribu bahasa. Mak x macam dulu lagi...Mak dah x boleh masak untuk anak2 mak yang lain. Mak anak2 mak yang lain juga rindukan adik..kami juga rindu kan mak. Mak!!!

SALAH KAH HIDUP INI??

Berita bangunan itu tersungkur ke bumi amat mengejutkan semua pihak...peristiwa itu menjadi tragedi yang paling buruk setakat ini...ianya mengorbankan berpuluh2 nyawa..Keluarga ku salah seorang dari mangsa itu, hancur luluh hatiku...xsempat ingin berjumpa dgn mereka..yang sudah bertahun2 ku x temui. Seksanya aku nk melupakan mereka...

SALAH KAH HIDUP INI??

Sebenarnya HIDUP ini tak pernah SALAH..yang salah kita, manusia. Manusia lah yang mencipta kesengsaraan hidup sendiri...Orang miskin kenapa tak dibantu?? malah di ejek? mana golongan berada, badan2 kebajikan...buta kah mereka?? Orang sakit melarat perlukan bantuan kewangan...mana manusia lain, xtolong kah? atau sekadar tolong tengok? tengok kesengsaraan orang sakit itu sehingga hujung nyawanya? itu kah yg manusia mahu? Sudah pandai buat tidak mahu tanggung...anak dilahirkan umpama pemberi rezeki, dibuang merata2..katanya nanti org tau malu, keluarga malu. xterfikirkah mereka hidup anak ini kelak?? lupakah mereka, mereka yang membuatkan anak ini lahir ke dunia?? kemalangan jiwa berlaku oleh sikap pemandu yang kurang prihatin..bawa kereta x ingt org sekeliling, nk tunjuk 'eksyen' atas jalanraya. Kau tahu siapa yg sengsara bila kau langgar org?? dan org itu mati...kau xterasakah kalau ia berlaku pada diri kau?? sedihnya hanya tuhan yang tahu...Kalau manusia x toreh sane toreh sini bukit 2 x kan gondol...xkan menyebabkan tanah runtuh, manusia asyik nk buat pembangunan..manusia dh lupe, khianat pada alam sekitar.

Manusia..manusia kerana manusia lah hidup manusia lain sengsara, merana, sedih, kecewa...tapi aku tetap bersyukur kerana dijadikan sebagai manusia...manusia adalah sebaik2 makhluk ciptaan Allah..dan aku juga bersyukur kerana dapat menilai yang mana buruk yang mana baik...tidak lah aku selalu menyalahkan hidup ini.

Allah memberi kite peluang untuk menikmati kehidupan ini..gunakan lah kesempatan ini untuk beramal ke padanya..InsyaAllah akan sentiasa dilindungi sama ada di dunia mahupun diakhirat...






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar